söndag 20 mars 2016

15 grader och regn

Och nej, det är inte vädret här i Sydsverige - det är vad väderprognosen säger om vilket väder jag kommer att möta på fredag nere på Smulan. Det låter misstänkt likt vad jag möttes av förra året, det var då jag satt i koftor, yllesockor och torgvantar inomhus. Och frös. Och allt var genomfuktigt efter vintern.

Här skiner solen lite tveksamt, men jag ligger i soffan och känner mig sjuk. Både en kusinträff med fotoutställning och en fika hos en god vän jag inte sett på länge, har jag fått avstå från idag. Magont! Sedan i fredags, ihop med frysningar och huvudvärk. Jag har inte tiid! Och absolut inte lust heller.

Nyss har jag slurpat i mig en skål mannagrynsvälling. Det och kamomillte är vad jag vågar äta utan att få kramp i mellangärdet igen. Promenadkompisen körde iväg till apoteket igår och skaffade mig magkatarrstabletter, det var diagnosen hon ställde. Och jag är bättre, om än inte bra.

En liten sväng ut måste jag dock - Kollegan tillbringar helgen i Barcelona med sin familj (och fyller 70 när hon ändå är där) - och jag är katt-och husvakt. Hittills finns båda på rätt plats utan att jag tappat bort något :).

Mina förberedelser fortsätter. Nu ligger nästan allt i resväskan och allt utom mediciner är inhandlat. Nytt myggnät tar jag med mig ner - det rasade ner i höstas. Frysen börjar eka tom, liksom kylskåpet.

Jag säger som Unga Damen (när hon var i 3-årsåldern): "det har jag gjort, så det är bara resten kvar!"

5 dagar kvar till avresa.

Inga kommentarer: