onsdag 30 mars 2016

Ett mysterium

Detta inlägg handlar alltså om Mysteriet med den försvunna osten, en kuslig historia.

Det var en gång ... Under gårdagen, fram emot kvällen. Då blev jag sugen på en ostsmörgås. Och ost har jag en jättestor! Den reste ner från Sverige tillsammans med mig, eftersom osten här inte håller någon kvalitet precis, och dessutom är väldigt mycket dyrare än i Sverige. Att ta med mat hemifrån hade jag inte tänkt på (förutom mitt ekologiska snabbkaffe, som inte finns här) förrän Bokbytarna berättade att de tar med både ost och lite annat.

Jag tog fram brödskivor ur frysen och tinade upp dem. Öppnade kylen och tog ... INTE ... ut osten. Den var nämligen inte där! Den fanns där på morgonen, det var jag helt säker på. Mystiskt, tänkte jag. Och letade på de andra hyllorna. Och i grönsakslådan längst ner. Och i dörrfacken. Fortfarande ingen ost! Okej, tänkte jag, det får väl bli prickig korv, då. Men så kunde jag inte låta bli att öppna kylen en gång till och leta igen. Idiotiskt, jag vet. Men osten hade inte återvänt när dörren var stängd ...

Väldigt mystiskt, tänkte jag. Och tänkte samma sak en gång till, för säkerhets skull. Och öppnade kylskåpsdörren en sista gång - ingen ost. "Någon måste ha stulit den", vilket jag tyckte var ännu mera mystiskt. Vem stjäl en ost? Ja, kanske någon utsvulten stackare, och det finns det ju ganska gott om här nere i Grekland för närvarande. Men i så fall skulle man nog ta resten också?

Hungrig som jag var, satte jag mig vid köksbordet och tog en tugga på min (numera) korvsmörgås. Inte förrän då slog det mig riktigt hur omöjligt det hela var! En tugga till och jag kom på att jag kanske lagt in den i fel skåp? Eller till och med kastat den, hela stora osten?

Jag kollade. Ingen ost. Inte i skåpen, och soppåsen var redan kastad. Jag satte mig vid köksbordet igen medan hjärnan gick på högvarv. Särskilt det där med att vara hänvisad till dålig och dyr grekisk ost mer än nödvändigt.

Men detta var ett olösbart mysterium, det var bara att acceptera.

Tills en timme senare när jag öppnade frysen, det enda ställe jag inte letat på, och hittade min ost.

Inga kommentarer: