onsdag 17 juni 2015

Yatzy!!

Oj, vad vi spelar! Sällskapsspel i långa banor - jag har samlat på mig en del de sista åren, alla i fickformat, förstås :). Till mitt minimalistiska grekiska liv. Fia, Uno, Yatzy, kortlek och lite diverse spelplaner i en bok.

De senaste dagarna, när vi varit lite försiktiga med solandet, har vi spelat hej vilt vid köksbordet. Idag på förmiddagen var det flera omgångar Yatzy, varpå vi fortsatte med Uno. För säkerhets skull: Uno är ett kortspel med en speciell kortlek, och man säger Uno! innan man lägger sitt sista kort. Glömmer man det vinner man inte. Unga Damen hade bara ett kort kvar och skyndade sig att ropa YATZY!! så det ekade över gatan ... Så det kan bli :). Sedan bröt vi båda ihop i fnitteranfall för en stund.

Vi hade också skramlande besök idag - innan spelturneringen. En hel massa skrammel tog sig uppför trappan och visade sig vara Pappa Hyresvärd medförande stege och borrmaskin. Yeahh! Äntligen skulle jag få gardinstången ovanför ytterdörren uppsatt så jag kan ha ett draperi där.

Utom att det inte var därför han kom ...
Han skulle istället sätta upp ett sol/vindskydd på havsbalkongens östersida - inte dumt alls! Det innebär att vi kan använda den mycket mera nu när solen gassar, och vår/höst dämpar den vinden.
Ett rejält jobb gjorde han, borrade och knöt fast med sjömansknopar och rejäla linor.

4 timmar senare blåste eftermiddagsvinden upp och då lossnade skyddet i nedre hörnet. Nu är vi uppe vid poolen (30 grader i vattnet idag, och jag har simmat drygt 500 meter) så jag är nyfiken på om hela har blåst bort när jag kommer hem ...

Och jag kommer inte att få ett likadant på köksbalkongen, där jag nog behöver det ännu bättre.Där behövdes det blåst, tyckte Pappa Hyresvärd.
När jag får min gardinstång är högst oklart. Den nämndes inte i sammanhanget trots mina försök.

Inga kommentarer: