tisdag 2 juni 2015

Tittar på lägenheter

En del av "Greklandsprocessen" handlar förstås om ekonomin. Mitt beslut att prova på ett deltidsboende, vår och höst, vid Medelhavet fattades ganska genomtänkt. Så genomtänkt som livsförändringar nu kan vara i förväg. Det går ju aldrig riktigt att föreställa sig hur framtiden och livet ska gestalta sig.
Länge, länge hade jag önskat mig en period av utlandsboende. Så småningom, när den möjligheten kunde rymmas i min tillvaro. Med barn och jobb och ansvar på alla möjliga plan så tog det sin tid.

Nu är jag halvvägs in i tredje året av min halvflytt - och jag ångrar mig inte en sekund! Det är inte helt lätt alltid, det har varit en stor omställning, jag längtar både hit och dit (var jag än befinner mig) - men absolut ingen ånger. För mig har det här varit helt rätt, och en spännande resa, inte minst den inre resan - hur jag förändras och utvecklas och invecklas av mötet med ett nytt lands vardag. Ett land i stor kris dessutom.

Det kostar, förstås. På flera sätt, men just nu tänker jag på det ekonomiska. Jag är rätt så optimistisk av mig där längst inne i vrårna, med en tilltro till min förmåga att lösa det mesta som kommer i min väg. Så jag gick in i den nya tillvaron med en realistisk medvetenhet om att min ekonomi egentligen inte räcker till för två boenden. Men att den skulle räcka tillräckligt länge för att jag skulle hinna känna om det här är vad jag vill i längden?

Om jag så vill, om det här är för mig, då måste jag förändra min svenska tillvaro också. Först och främst behöver jag sänka mina boendekostnader med så mycket som möjligt, men minst med 1000 kr/månad.

Så nu i vår har jag kikat in på Hemnet och i mäklarfönster då och då ... En start på processen som det alltid är för mig med en flytt. Det tar lång tid! Rätt plats, rätt hus, rätt känsla i lägenheten, mycket öppenhet runtom, ett lugn ... Och mycket funderande.

Ikväll har jag kikat mig till två ganska fina lägenheter - ingen av dem finns i min lilla stad. En finns i Stora Grannstaden och en i Lilla Grannstaden.
Imorgon ska jag titta i ett nybygge här - inte ett möjligt boende för mig, det vet jag redan, men det händer något med en längs vägen ...

Inga kommentarer: