söndag 12 juni 2016

Fastlandstripp och Ung Dam

En ganska snabb tripp över till Fastlandet, Stora Hamnstaden och Flygplatsen  blev det - jag åkte igår med 11-färjan och var tillbaka idag vid halv 11.

En morgonpromenad hann vi alltså med, W och jag, innan jag åkte igår. Bra jobbat av oss - det börjar bli riktigt varmt här. Intill Stora Grannön, där vi mellanlandade, Hamnade vi i starten av en regatta, med över trettio båtar. En stackare såg väldigt förskrämd ut, v g se bild 2. Det hade jag också gjort om en stor bilfärja tornade upp sig över mig. Det var inte många meter emellan!

      

Inne på Fastlandet började jag med en rask promenad bort till den lokala "Jumbo"-affären. De flesta som bor här för längre perioder talar lyriskt om denna affär. Där finns allt - till nästan ingen kostnad alls! En affär för mig, det har varit tydligt länge.

Nu kan jag berätta att de hade rätt! Som ett mindre Ullared, ungefär, med allt man kan behöva eller inte visste att man behövde ;). Men jag höll mig hårt i skinnet och spenderade bara strax över 200 kr. Matfolie, våtservetter, hårband, en liten kanna till olja, ett par utelampor med solcellsbelysning ... Några småpresenter till Unga Damen och Lilla A uppe på Hotellet blev det också.
Jag kan nog tänka mig att åka tillbaka dit igen ...

Sedan hade jag också tänkt mig IKEA, men det strök jag från listan och gick direkt till hotellet, innan jag i väldigt god tid åkte till flygplatsen för att möta min Unga Dam, mitt bästa barnbarn.

Den här resan hade jag tur med: inte visste jag att SAS-personal skulle strejka precis hennes avresedag? Så det var inte därför jag bokade in henne med Norwegian, men glad för det kloka beslutet var jag!

Hon gjorde resan hit ner på egen hand för första gången, och allt hade gått jättebra. Och det var så roligt att se henne igen! Det är ju 3 månader sedan vi träffades. Efter denna resdag var vi trötta båda två, så vi åkte raka vägen till hotellet och hämtade med oss mat från tavernan näst intill. Vi sov väldigt gott!

Halv 11 var vi här, som sagt. Mötta blev vi av Engelska Promenadkompisen, det var roligt. Snabbt hem med alla saker och ombyte till badkläder - sedan raskt till poolen! Där var det gott om gäster, det var gott om både sol och värme också! Det blev lite simning, men en otålig Ung Dam väntade på att vi skulle kasta boll, så det blev bara 400 meter idag. Men jag är ganska säker på att bollträningen gav mycket motion den också. Försök bara spela fotboll simmandes, där regeln är att bollen bara får vidröras av fötterna :) Det plaskar rätt bra!

Vi är trötta i kväll. Det blev hemleverans av mat från gyrosstället - vi orkade inte gå ut mera idag.

Inga kommentarer: