tisdag 25 november 2014

En solig dag och en fyndardag

Åh, vad jag behövde lite ljus och blå himmel nu, ett avbrott i det novembergrå. Och det fick jag idag! Härligt - och vilken energi jag fick :). På gång igen, efter förra veckans krasslighet.

Redan igår hade jag piggnat till, och satte igång redan tidigt med det sista av stryktvätten, disken och en snabb dammsugning. Den inplanerade morgonpromenaden fick skjutas upp till eftermiddagen pga ösregn, nämligen.

En snabb tur till Stora Grannstaden fick jag till: rakt upp till Åhléns där jag köpte mina bord jag längtat efter. Jag betalade med mina hopsamlade presentkort och fick 49 kr över! De är inte uppackade ännu - jag vill ha julstädandet färdigt först :). De är ju min julklapp till mig själv ...
Direkt tillbaka till bussen - men på vägen råkade jag passera en "pop-up"-butik med textilie-utförsäljning. En sådan där tillfällig affär som bara har öppet tillfälligt - modernt nu har jag förstått. En liten kik in där hann jag med, och till min stora häpnad hittade jag precis ett sådant sängöverkast jag letat efter hur länge som helst! Nersatt till 600 kr, vilket var för dyrt för mig, och det liknande som bara kostade 350 kr var inte lika fint. Grrr. Efter lite småprat med den trevliga personalen erbjöd hon mig det överkast som hängde uppe. För 280 kr! Jaa tack! Visst blev det fint?
Den uppskjutna promenaden fick vi till strax innan det mörknade - en timme i rask takt.

Idag gav ju solen mig energi, som sagt. Fönsterputsning rusade omedelbart in på schemat - det blåste ju inte heller. Kök och gästrum på förmiddagen, vardagsrum på eftermiddagen (när solen flyttat sig därifrån. Rena och fräscha gardiner i två rum, men köket får vänta lite. Jag hittade ju bortglömt gardintyg tyg när jag röjde i skåpen, så det ska bli sömnad här. Jag har börjat nåla ihop, men vill sy i dagsljus.

Mina nyvirkade tomtar ska ju förstås säljas fortast möjligt, men de fick en tillfällig plats i fönsterkarmen. Det blev jättefint - jag kommer nog att sakna dem när de flyttar ...
När jag ändå pysslade runt därinne fixade jag till en idé jag burit runt på ett par veckor. Ett litet galleri-arrangemang i den stora tavelramen som hängde på väggen med mitt släktträd i. Nu tömde jag den och spikade upp lite fästen. Så här ser det ut just nu :). Men där kan jag stuva om efter lust och behag.
Dessutom har jag hunnit med att få besök av Barnbarnstjejen. Grädden på en väldigt bra dag :).

2 kommentarer:

Lisa sa...

Ojojoj...vad du flänger och står i :-)

Mitt grekiska liv sa...

Jag vet :). Man får passa på när lusten infinner sig samtidigt som energin!