tisdag 7 oktober 2014

Strömavbrott

Det här är ju Grekland. Om någon missat det.

Alltså: det planerade strömavbrottet mellan 9 och 17 idag, det började förstås kvart över 8. Medan vi alla höll på att koka kaffe och tvätta håret  och koka ägg och förbereda oss sådär i största allmänhet för en dag utan elektricitet. Därav blev förstås intet!

Men jag är ju numera förberedd på grekisk opålitlighet, så jag hämtade fram min lilla gastub med kokställning på - ingen ska hindra mig från att få mitt morgonkaffe!

Vid 10 gick promenadvännen W och jag en runda uppom Bergsbyn och genom Stora Grannbyn - då klättrades det i telefonstolpar lite här och där, det grävdes hål med hjälp av grävmaskiner (kräver minst 2 män som tittar på) och det hängde/låg elkablar lite överallt på gatan. Solen tittade fram ur morgonmolnen och det blev riktigt varmt mot slutet.

Jag tog mitt middagskaffe på balkongen, med två knäckebröd, ett äpple och ett korsord.
Det kändes lite som att campa :)

Lite senare drog det in svarta moln och vinden tog i - 5 minuter tog det bara. Naturligtvis fick vi blixtar och åska och skyfall. Inte många elarbetare kvar uppe i stolparna då, inte!
Okej, tänkte jag. Jag går in i soffsängen och läser lite. och kom in, tänkte "Oj, vad mörkt det blev!" och försökte tända lampan ... Haha.

När åskan dragit vidare och det "bara" ösregnade, då fick jag syn på en stackars elarbetare uppe i en stolpe igen. Nu klädd i gul regnjacka.

Kvart i 7 kom strömmen tillbaka, strax innan solen gick ner. Att det blev senare än sagt är dem förlåtet - jag trodde inte att de skulle klara jobbet idag.

Nu är det så smäckmörkt ute att jag drar mig för att gå ner på byn för att äta kvällsmat, jag steker nog ett ägg istället. Och så måste jag leta runt lite på svtplay för att se om jag kan hitta något annat trevligt att titta på idag.

Inga kommentarer: