onsdag 15 oktober 2014

Födelsedag :)

Det har varit en riktigt trevlig dag idag trots min ökande ålder ... En timmes promenad på förmiddagen med en liten omväg till bageriet där jag köpte en smarrig ostpaj, som jag åt i godan ro medan jag läste grattis-sms hemifrån Sverige och öppnade grattiskort.  Sedan skalade jag äpplen och vispade ihop grädde med vaniljsocker (grekisk variant av vaniljsås) och gjorde en riktig skånsk äppelkaka till eftermiddagskaffet. W och hennes man J var mina gäster och de hade köpt min favoritchoklad som present! Så nu är jag lite illa ute ... Äppelkakan blev mycket uppskattad - exotisk som den var sett ur engelska ögon. En väldigt lång och väldigt trevlig fikastund.   


Datorn levererade en hel rad grattismail, några från vänner och en hel rad från olika företag jag är kund hos. Totalt fick jag 2 paket servetter, 1000 extra bonuspoäng på flyget och 125 kronor i rabatt vid nästa köp. Det blev jag också glad över, förstås.

Ikväll var jag ute och åt med W och J, på Gyrosstället. God mat, rosévin och trevligt samtal - vi hade så roligt att de tre grekiska kvinnorna vid grannbordet glömde att prata med varann! De satt bara och tittade och lyssnade på oss :). Innan vi gick blev jag gratulerad av Joula också, på grekiska. En nyss inkommen kund hörde henne och gratulerade mig också - en total främling! Födelsedagar är viktiga i Grekland. Även om namnsdagar är det största här.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Nämen...grattis lite i efterskott!

Mitt grekiska liv sa...

Tack, snälla :)