torsdag 16 januari 2014

Lägenhet i Grekland


Jaha. Om man nu vill bo, åtminstone delvis, i Grekland. På en pytteliten Smula. Och när resurserna är en aning begränsade?

Jo, då letar man.

Det var höst 2012 när jag bestämde mig, och jag befann mig på långsemester nere på Smulan. 6 veckor hade jag unnat mig - både för att jag kunde stanna så länge och för att jag ville veta om det var en så god idé som jag trodde. Det där med att deltidsbo, alltså.

Efter 5 veckor hade jag ännu inte tröttnat på det grekiska - då ägnade jag sista veckan åt att leta olika sätt att bo.

Jag gick gata upp och gata ner i den lilla byn. Läste på "Att hyra" skyltar, letade på nätet, pratade med hotellägare och pratade med alla andra jag kunde hitta. Det var inte jättemånga - ön töms snabbt när turistsäsongen är över :).

Mina två huvudalternativ var A - hyra liten lägenhet på hotell för två långa perioder vår och höst, B - hyra en liten lägenhet året runt och bo i den 2 långa perioder vår och höst.

Bästa val blev till slut  B - lugnast, mest privat och det kostade bara hälften så mycket som A.






I slutet av oktober reste jag hem i vissheten om att jag kunde återvända i slutet av mars till min egen lilla lya. 25 kvm, med en ynka liten kokvrå. Men med internet och luftkonditionering. Och en vidunderlig utsikt över byn, havet och öarna runtom.



Det kändes gott ...

Inga kommentarer: