onsdag 15 januari 2014

Ett svensk-grekiskt liv


I många år levde jag med en liten undanstoppad dröm om att bo på deltid utomlands. I fjol gav jag mig på att ta fram min dröm och se hur den höll för verkligheten. I år fortsätter jag mitt utlandsboende, fast med lite förändringar.

Redan innan jag åkte funderade jag en del på att skriva dagboksanteckningar, för att kunna gå tillbaka i mina egna upplevelser så småningom. Vad skulle hända med mig? Skulle jag förändras av det nya deltidslivet? Hur skulle mitt svenska liv påverkas? Hur skulle ett vardagsliv i Grekland, dessutom ett land i full  kris, gestalta sig?
Sedan tillkom önskemålen från vänner här hemma i Sverige om möjligheten att följa mig i min grekiska vardag trots att jag var så långt bort. Det blev alltså en blogg. Som kom att handla om mig och mina upplevelser och den vardag jag försökte bygga upp en dag i taget. Och som också fortsatte här hemma i Sverige med min vardag här. Ett svensk-grekiskt liv, helt enkelt.

Så här är det nu: Hur jag har det i mitt deltidsliv på min pyttelilla grekiska ö - hädanefter kallad "Smulan". Döpt efter min mammas reaktion första gången jag skulle åka hit, år 2000. Vi satt i telefon med varsin atlas och jag försökte förklara var den här lilla okända ön låg. Efter mycket förklarande (och lite frustration därtill) utropar mamma "Jaså DÄR?! Det trodde jag var en liten smula!"
Jag åkte hit, förälskade mig pladask i litenheten och stillheten och har återvänt i stort sett varje år sedan dess. Ibland ensam och ofta med Barnbarnstjejen. Så det kändes redan som "hemma".

Förra året, 2013, bodde jag där nere 10 veckor på våren - april-juni. Jag åkte hem till Sverige under sommaren och återvände i slutet av augusti till Smulan, för att stanna i 9 veckor till.

I år åker jag ner i slutet av mars, i 4 veckor. Kommer hem "på semester" i 2 veckor och bor sedan ytterligare 4 veckor nere på Smulan. Längre än så har jag inte planerat ...






3 kommentarer:

antitanti sa...

Oj då bär det snart av igen..va härligt ! Själv kommer jag att virka på i mörkret :-) Det går bra det med.

Mitt grekiska liv sa...

Det känns nästan så - jag måste i alla fall snart börja organisera mig inför flytten. Under tiden virkar jag också på :) Snöar det hos dig också idag?

antitanti sa...

Nej ingen snö i dag. Det kom lite härom kvällen men det var borta på morgonen igen. Däremot blåser det för fullt.