söndag 19 januari 2014

12 år som slav

Jag har varit på bio idag, vår lilla bio i hemstaden. Tillsammans med Kollegan och hennes man såg jag "12 år som slav". En riktigt bra film och intressant. Och delvis brutal och otäck. Precis som verkligheten såg ut.

Det får mig förstås att fundera lite runt hur man kunde få för sig att köpa och sälja människor? Tro att vissa människor är mindre värda än andra? Och faktiskt fortfarande kan få för sig - det händer ju även idag. T ex i trafficking säljs kvinnor från ett land till ett annat.

Efter bion följde jag med Kollegan hem på en kopp kaffe. Så nu kommer vi båda att ha svårare att somna ikväll ... Men det var skönt att sitta en stund tillsammans, prata både om filmen och om en massa annat.

Det var den sista gratisbiljetten som gick åt nu, jag har haft några stycken som fått ligga till sig länge i skrivbordslådan :) Nu får jag surt betala för mig i fortsättningen!

Inga kommentarer: