torsdag 23 januari 2014

Grekiska

Idag har jag använt min knaggliga grekiska för första gången på länge :). Grekiska väninnan och jag tog en smarrig fika på Sta'n på förmiddagen. Vi har inte träffats sedan i somras - när hon var i Sverige senast, i november, var jag genomförkyld och fick ställa in alla möten.

Med en del att uppdatera varandra på i våra båda liv är det fantastiskt att vi hann med alltihop på 1½ timme! Då inkluderar det en sväng inom en stor klädaffär där hon hittat en hemma-dress hon ville ha smakråd till. Tur att vi har bra simultankapacitet!

Min grekiska var utöver knaggligheten dessutom väldigt rostig - oanvänd sedan i oktober som den är. Men nog tycker jag att jag hittar den lite snabbare nuförtiden ...

När jag räknar efter har jag bott i Grekland 25 veckor totalt de senaste 16 månaderna. Alltså 6 månader av 16, ungefär. Det borde faktiskt göra lite skillnad på mina språkkunskaper!

Väninnan kommer tillbaka i april, till dopet av sitt barnbarn. Precis när jag är hemma på semester :). Väldigt bra!

Inga kommentarer: