måndag 14 september 2015

Två bröllop och en begravning

En helt vanlig vecka i en liten grekisk by på en liten grekisk ö - den kan vara både stillsam och händelserik på samma gång.

Förra veckan innehöll ett dödsfall med begravning dagen därpå, som grekisk sed är. Jag hörde "Toksin" (reservation för både term och stavning) som är den traditionella klockringningen när någon går bort. Den består av långsamma, dämpade slag, ett i taget. Begravningsringningen skiljer sig med sina dubbelslag. Det är första gången jag lagt märke till att den rings två gånger: den första för att samla begravningsföljet vid hemmet, den andra när själva begravningen inleds. Efter den, som den här gången skedde på kyrkogården uppe vid Bergsbyn, samlas man för  begravningskaffe. Alla är helt svartklädda, åtminstone de begravningsföljen jag sett.

I lördags ställdes det till med bröllop! 2 gånger om, tror jag. Vid lunchtid hördes det ett förfärligt tuttande från bilar i kravan som körde runt i byn, tillsammans med gasdrivna tutor som låter förfärligt! Den sorten man startar tävlingar med (eller används av jobbiga fotbollssupportrar). Allt tutandet hör visst till! Utanför kyrkan var det fint dekorerat med lyktor och blommor, och på gatan utanför stod en helt underbar gammal Folkvagnsbubbla - en cabriolet. Den såg helt nyrenoverad och nyputsad ut, med mattsvart lack och små vackra buketter med bl a vita rosor knutna vid backspeglarna. Så snyggt! Men något brudpar såg jag inte till - de höll på att gifta sig som bäst när jag passerade. Lite senare tog tutandet vid igen, och bröllopsföljet höll stor fest på en av tavernorna längs Strandvägen, bara en liten bit bort från mig. Där hölls det tal och applåderades, tutades och spelades musik och tutades en hel del till. Den festen höll på med full kraft till halv 12-tiden på kvällen.

Medan festandet pågick som bäst, vid 16-tiden, körde en ny bilkaravan runt ett par varv i Byn och tutade enträget, en lite mindre karavan. Och utan "gastutor".  Tack. Det brudparet höll nog sin fest neråt stranden till, åtminstone var det där man sköt upp fyrverkerier under kvällen.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Ojoj..grekerna vet hur man ska föra oväsen med andra ord :-)

Mitt grekiska liv sa...

Ja du, det vet de minsann!!