måndag 21 september 2015

Ny regering och glada bin

Det har inte hörts så mycket politiska diskussioner idag nerifrån caféet på andra sidan gatan. Kanske berodde det på regnet - eller så är de äldre grekiska männen åtminstone relativt nöjda med valutgången igår. Syriza blev det största partiet och därmed återkommer Tsipras som statsminister.

Här ute på Smulan märktes valet nästan inte av alls. Vallokalen finns på skolan i Stora Grannbyn, så det enda tecknet var kanske att det fanns fler finklädda öbor i rörelse. Det påminner mig om hur viktig valdagen i Sverige var tidigare, när jag växte upp. Då klädde man sig också fin, och det fanns en högtidlighet i röstandet.

Det grekiska miljöpartiet hade bett sina sympatisörer att även de stödja Syriza i detta val, det visste jag inte förrän idag. Det berättade Affärens ägare A över vattenmelonen. Han trodde att det kan bli ganska bra, mest utifrån att det är något nytt som behövs. Det gamla måste förändras, menar han, men det kommer att bli svårt för grekerna länge.

Annars var han mest glad över regnet! Han har nämligen bin borta på västsidan av Smulan, och de behöver regn! Vid den här tiden är det en speciell blomma uppe i skogen som blir till god vinterhonung - om den blommar förstås. Blomningen blir inte så bra om det är torka hela hösten. Han kan förstås mata bina under vintern, men det är bättre om naturen får fungera av sig själv, var hans åsikt. Jag håller med förstås! Och så lärde jag mig något nytt idag också, det är alltid bra.

Inga kommentarer: