måndag 21 september 2015

Måndagsregn

Idag vaknade jag till ljudet av stilla regn. Det var ljuvligt! Jag har knappt sett ett moln sedan jag kom ner hit för 3 veckor sedan. Efter att ha kollat väderprognosen inrättade jag mig belåtet i min soffhörna för resten av dagen :). Dagens promenad ställdes in genom ett beslut fattat i största enighet mellan promenadengelskan och mig.
Hela förmiddagen ösregnade det, med åska och blixtar. Det blev så mörkt ett tag att t o m gatlyktorna tändes nere på gatan! Filmer på datorn, virknålen i högsta hugg och stekta ägg till lunch. Livet kan vara gott ibland ...

Det höll upp en stund under eftermiddagen, tillräckligt länge för att jag skulle hinna fylla på mitt förråd av vattenmelon, det var nästan tomt på vattenmelon-hyllan i kylen igen.

Sedan brakade det verkligen loss ordentligt - förmiddagens ösregn förvandlades plötsligt till små byar i jämförelse! I flera timmar låg åskvädren runt ön och öste blixtar över oss samtidigt som åskan brakade och dundrade så att ön nästan gungade. Mäktigt! De mörkgrå molnen kröp långt ner på bergssidan. Fastlandet var försvunnet i regnet. En enda liten segelbåt gick med motor över havet.

Det regnar fortfarande. Och morgondagen ska visst bli likadan!

Inga kommentarer: