tisdag 3 mars 2015

En speciell resa

Idag var jag verkligen uppe tidigt! Väckarklockan började ringa strax före halv 6 - och när den påminde mig några minuter senare - då steg jag upp. Så fort jag kunde, för att inte somna om på vägen upp ur sängen.

Jag skulle nämligen vinka av Barnbarnstjejen, som tillsammans med alla sina klass 9-kompisar startade sin resa mot Polen. Där ska de besöka Auschwitz i två dagar. Det har 9:orna i vår kommun gjort varje år i ca 20 år. Hela resan handlar om respekt för alla våra medmänniskor, och det här temat har de arbetat med en längre period. Jag har förstått att det är en överväldigande upplevelse, och att många tonåringar kommer hem från Auschwitz med en förändrad syn. En del av tiden ska de följa i filmen "Schindler's list" spår. Den har de fått se och diskutera i förväg.

Jag vill gärna åka dit jag också. Men kanske inte med 50 tonåringar ...

Hon blev rejält avvinkad och fick en liten kasse med reskost. De skulle åka direkt ner till Krakow, så hela dagen har tillbringats på bussen. Sent torsdag kväll vänder bussen hemåt igen, och vid lunchtid på fredag är de hemma efter att ha sovit i sina buss-stolar hela natten. Intensiva dagar!

Det ska bli oerhört spännande att få höra om hennes upplevelser och se bilderna som hon lovat mig.

För övrigt fick jag hastigt, i går kväll, insikt om att jag bara har tre veckor kvar tills det är Smulan-dags! Och att det är ganska fullbokat fram till dess. Bl a fyller de flesta jag känner år de här tre veckorna! Så idag har jag hämtat ner resväskan och lagt ner de saker jag samlat på mig under vintern. Blir det lite stressigt på slutet åker jag inte helt tomhänt, i alla fall :). Böcker, filmer, nytvättade lakan och handdukar och en hög med korsord. Och passet. Jag klarar mig nog!

Inga kommentarer: