tisdag 26 juni 2018

Enklare förr ...

Livet var enklare - och billigare - förr!

Med den inledningen kanske ni kan gissa att jag håller mig sysselsatt med att reda upp i min elektroniska röra. Idag fick jag besked om att reparationen av min surfplatta överstiger med råge restvärdet försäkringsbolaget satt på den. 2000 kr för att reparera när en ny (av annat märke) kostar 500 kr mera? Då räknar jag absolut inte in alla miljökostnader! Det är absolut bättre att reparera och återvinna än att köpa nytt, det är min bestämda åsikt.

Och ändå bestämde jag mig för att inte låta den repareras, utan att ta den knappa tusenlapp som jag får ut i kontanter istället och köpa mig en ny surfplatta. Efter en del funderande ... Om jag valt reparationsalternativet är det nämligen inte min egen platta jag får tillbaka, utan det kan vara en äldre fabriksrekonditionerad (men samma modell) som jag inte vet hur den har hanterats under sin livstid. Hade det varit min egen jag skulle få tillbaka hade jag valt reparation.

Men nu har jag alltså tillbringat dagen med att leta genom ett stort sortiment av plattor, suck.
Jag är nere i två eller tre modeller nu, tyvärr ingen av Sony, som är mitt favoritmärke. De tillverkar ingen surfplatta just nu. Imorgon ska jag åka ut till Stora Köpcentret och titta, lyssna och klämma på dem och förhoppningsvis kunna bestämma mig.

Samtidigt ska jag åka hem till mamma en runda, för att hämta upp min nya mobiltelefon - den köpte jag i hennes namn bara för att jag hade hennes rabattkupong som sänkte priset en aning :). Den är en Sony, däremot!

Nu räcker det ju inte med telefon och surfplatta. De behöver lite tillbehör också, skärmskydd och "skal". Som naturligtvis inte ingår i priset, precis.

Jag blir säkert gladare efter imorgon, när jag sitter här med ny telefon ( fler än jag som minns den gamla goda tiden med hemtelefon som en fick kostnadsfritt från Televerket och om den gick sönderkom de med en helt ny utan kostnad?) och en ny platta. Åtminstone om jag fått dem att fungera!

Inga kommentarer: