måndag 4 juni 2018

Annonser

Jag har funderat lite på att söka jobb här på Smulan, sedan jag såg en annons om ett ledigt jobb häromdagen.

Det är det lilla hotellet bakom mitt hus som söker en receptionist, måste vara engelsktalande. Och det är jag ju. Det stod inget om grekiska ;). Fri bostad och mat ingår. Bostad har jag ju, och den finge gärna vara fri! Liksom maten, naturligtvis ... Visst passar jag väldigt bra in på vad de söker? Ett par timmar om dagen hade nästan varit lite trevligt!

Det är mina hyresvärdar som äger det lilla hotellet också. Och tyvärr misstänker jag att bostaden som ingår är en säng i en liten sovsal och att även kunskaper i grekiska behövs ;).

Nåja, kanske ska jag inte söka tjänsten ändå.

Jag har sett en annan annons uppklistrad på diverse ställen här i byn. Det var Bokbytarna som uppmärksammade mig på den - de undrade om jag visste vad den handlade om? Det gjorde jag inte, men jag letade upp annonsen och läste. Och jag läste och jag läste. Rena grekiskan! Jag lyckades stava mig igenom en del ord, men något sammanhang kunde jag inte få. Jag frågade i affären :)

Jo, det var ett tillkännagivande av att idag mellan 9 och 10 tog kommunstyrelsen emot anbud på ett boende (lägenhet eller hus) för den nya doktorn på ön. Man skulle komma dit och berätta vad man hade att erbjuda, och vad månadskostnaden var. Jag misstänker att en säng i en sovsal inte skulle räcka för en doktor ...

Sedan väljer kommunstyrelsen bland anbuden och beslutar vilket de vill ta. Utan det allra minsta underlag för detta, tror jag att det var borgmästarens kusin som vann upphandlingen ;) Med bara ettusenfyrtio ö-invånare är chansen ganska stor att det är en släkting!

Så går det alltså till med offentlig upphandling á la gréque :)

För övrigt har vi det varmt och gott. Idag har jag simmat i poolen, igår låg jag i skuggan av ett träd nere på stranden. Äter ute på taverna gör jag mest varje kväll nu.

Inga kommentarer: