torsdag 7 juni 2018

Tropisk kväll (och dag)

Ännu en varm dag på Smulan. Jag gick upp till poolen idag för att simma, men det blev mindre än tänkt. Först läste jag ut min bok  i skuggan under parasollet och drack mer än en liter vatten till det. Sedan simmade jag - sådär 300 meter. Jag började nämligen få lite värmehuvudvärk, och bestämde mig för att det var för stor ansträngning i de 32 graderna vi har haft idag.

Inte ens vattnet var svalt! Jag mätte inte, men det var betydligt varmare än de 26 grader vattnet höll sist jag var däruppe.

Som väl är blåser det nu en ganska sval vind genom lägenheten, så jag kan sitta upp utan att bli svettig ;).

Igår kväll var jag ute och åt tillsammans med Bokbytarna - det var helt underbart! Vi gick inte så långt, bara ner på hörnet vid korsvägen mitt i byn. Lite svalkade det när mörkret började falla, och maten var väldigt god. Jag åt räkor i tomat- och fetaostsås (Garídes Saganáki) och Bokbytarna åt mixad souvlaki, med flera olika sorters kött. Varsin öl beställde vi också, det var absolut den godaste ölen jag druckit på år och dag! Kan möjligen ha med värmen att göra ...

Ölen blev inte sämre av att vi inte fick betala för den. Den fick vi som välkomstöl av familjen som äger tavernan. Snällt!

Jag får nog skylla på värmen igen, för jag räknade helt fel på hur notan skulle delas. Värmen, eller bollandet med tre olika språk. Det får jag rätta till när vi ses nästa gång :).

Inga kommentarer: