fredag 29 augusti 2014

En helt vanlig fredag

I morse vaknade jag tidigt, av att det blåste. Jag hörde både själva blåsten in genom balkongdörren och vågorna nere vid strandvägen. Morgonkaffet tog jag på köksbalkongen medan solen gick upp. Och så virkade jag färdigt en grytlapp i lugn och ro.

Halv tio gick vi på promenad, W och jag. Borta i Stora Grannbyn skulle W till vårt nyöppnade postkontor - som förstås var stängt just idag! Jag skulle till den nya färgaffären för att köpa bets till min IKEA-byrå. Där var det inte stängt.

Den här färgaffären öppnade i våras. Innan dess fanns färg- och järnhandel i massor av år nere i den här byn, men mannen som ägde den dog i vintras, av för mycket alkohol under för lång tid. Då passade mannen som sköter alla drickaleveranser till ön på, snabbt som ögat, och öppnade en ny liten butik, vägg i vägg med sin andra verksamhet. Det gäller att fylla hålen på marknaden innan någon annan ser dem!

Efter en lång förmiddagsfika med W har jag tillbringat det mesta av dagen på havsbalkongen med min virkning. Där har båtarna kört förbi, mestadels med motor.

Imorgon bitti har jag tänkt betsa, innan det är dags för förmiddagspromenaden. I hopp om att slippa den värsta lukten :). Jag har tänkt mig att gömma undan garnet först ...

Nu ska jag snart lägga mig med min bok och somna till ljudet av vågorna som rullar in.

Inga kommentarer: