söndag 21 maj 2017

Sängbestyr

Förra söndagen satte jag mig på min säng för att ta ut något ur nattduksbordet. Då försvann sängen under mig! Eller, inte helt och hållet förstås, men tillräckligt för att jag skulle kantra ordentligt. Det såg säkert väldigt roligt ut!
När jag kravlat mig upp igen och tittat runt lite insåg jag att gaveln i fotändan helt enkelt hade lossnat från långsidorna. Inga problem - jag bankade ihop den igen med rejäla tag.
Och satte mig försiktigt igen. Det gick bra. Jag satte mig en gång till. Det gick inte bra.

Med lite tur så upptäckte jag att en av Hyresvärdssönerna befann sig nere på baksidan, så jag ropade upp honom. Som kom upp efter 5 minuter och bankade ihop sängen. Medan jag försökte påpeka att jag redan försökt detta, och att det inte hjälpte. Det skulle säkert bli bra sa han - alltså satte jag mig på sängen igen som delade sig omedelbart. Hmm, sa han. På grekiska, förstås. Varpå han försvann med ett löfte att komma tillbaka senare. Ja, gärna innan det är sängdags, tyckte jag ;).

Han var tillbaka efter en liten stund, med en stor silikonspruta (han hittade inget trälim), en rejäl hammare och lååånga spik. 1 dm långa, kanske?.
Grekisk silikon är svart, i Sverige har jag bara sett vit och transparent. Han kletade och jag höll emot. Då lossnade övre delen av sänggaveln också, från den undre delen. Det var då han erbjöd mig en annan säng! Men det ville jag inte ha, jag tycker om min säng ... Mera silikonkletande och emot-hållande, mera hamrande och två långa spik på vardera sidan för att hålla ihop fotänden. Inte vackert precis, men förhoppningsvis effektivt! Hittills håller det i alla fall.

Nästa bestyr var madrasser. Redan i höstas bad jag om nya madrasser eftersom jag vaknar varje morgon med märken på sidan efter spiralerna inuti, Helst till alla tre sängarna, men absolut ett måste till två av dem! När jag kom hit ner i mars fick jag veta att de var beställda. Så jag har väntat ... Och väntat ...
Till sist fick jag veta att de skulle levereras i måndags - underbart!

Då blev det strejk - alla transporter ställdes in. Inga madrasser, alltså. Det var strejk hela veckan (den utvidgades också till andra områden), pga en omröstning i parlamentet i torsdags, om nya nedskärningar i offentliga utgifter.

I går förmiddag mötte jag samma Hyresvärdsson, som undrade om jag var hemma som idag? I så fall skulle madrasserna levereras ikväll. För att få mina madrasser var jag absolut hemma! Så vi bestämde vid 19-tiden idag.
30 minuter senare hörde jag pustande och bråkande i trappan upp hit. När jag tittade ut såg jag mest bara en stor madrass! och lite av den andre Hyrsevärdssonen där under/bakom :). Grekiska madrasser är tunga! Och min säng är 140 cm bred, dessutom.
Men nu har jag nya madrasser, i två sängar. Väldigt bra att sova i och att sitta på!

(i höst ska jag be om den tredje madrassen igen)

Inga kommentarer: