fredag 12 maj 2017

Bussresa till västkusten

Jag tog mod till mig och anmälde mig till en tre-dagars busstripp till grekiska västkusten. Tillsammans med 47 öbor, varav de flesta enbart grekisktalande. Därav modet ... Det första jag packade ner var mitt lilla grekisk-svenska lexikon. Det sista var tandborsten.

Vi åkte iväg i måndags 06.00 från byn och kom hem 22.00 onsdag kväll. Jag är fortfarande helt däckad och har inte gjort något alls sedan jag kom hem, utom att gå 50 meter till affären för att köpa frukt och grönsaker, och 50 meter tillbaka.

Men roligt har jag haft! Vackra vyer, höga berg och djupa dalar och en väldigt bra guide som berättade om allt vi såg. Visserligen förstod jag mindre än hälften, men ändå. Massor av god mat, trevligt sällskap och många nya intryck. På kuppen lärde jag känna några av öborna lite bättre, det var också roligt :).

Resan gick först mot ön Lefkas, där vi bodde första natten. På vägen dit stannade vi i staden Patra för att besöka (martyren) Sankt Andreas kyrka, så vacker och mäktig. Betydelsefull för grekerna, det förstod jag på deras reaktioner.

Lefkas stad var vacker - väldigt italiensk i karaktär och färger. Den påminde mig mycket om Korfu, där jag var för många år sedan. Båda öarna ligger ju mellan Grekland och Italien, och har säkert varit italienska emellanåt.

Tisdagen började med en tur runt större delen av ön. Kaffepaus i en liten by mittemot ön Skorpios, som skeppsredaren Onassis ägde, om ni minns honom? Nu tror jag att det är hans barnbarn som äger den. Nere vid kajen fanns en staty av honom, i yngre da'r. Lunchen åt vi längst söderut på Lefkas, och på väg norrut igen stannade vi för att besöka ett kloster. Vackert och rofyllt, med fantastisk utsikt!

Tisdag tidig kväll kom vi fram till Preveza, en ganska stor stad med egen flygplats. Också väldigt vacker, med ett gammalt centrum. Vi fick några timmar på egen hand för vila och en liten runda i sta'n innan vi möttes allihop (halv 10 på kvällen!) för att äta gemensam middag på en grilltaverna. Helgrillat lamm, fläsk och kyckling med grekiska tillbehör. Serverades med musik och god stämning!

Efter maten vidtog grekisk dans och alla gjorde sig en glad kväll. Jag var en av de första som gick hem, vid halv 1-tiden.

Onsdagen bestod mest av bussresande, men en av de bästa luncher jag ätit fick vi på en taverna intill en flodmynning. Jag var djupt imponerad över att de lyckades servera 50 oväntade gäster inom en halvtimme, och maten var av högsta kvalité! Det tror jag inte hade lyckats här på Smulan ... Här har de problem om man är flera än 4 ;).

Jag är så glad att jag följde med! Och tänker redan att jag vill med nästa år också.

Bilder kommer, när jag lagt in dem i datorn.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Vilka fina bilder du har tagit när du var på din lilla bussresa 🙂👌🏻

Mitt grekiska liv sa...

Tack! Det var förstås ännu vackrare i verkligheten.