torsdag 25 maj 2017

Familjenytt

Även med en liten befolkning händer det en hel del.

Igår föddes den tredje lilla flickan i byn (som jag vet om) sedan i mars. Enligt traditionen kallas hon "Bebba" tills hon döps, vilket kan dröja både ett och två år. Pojkarna kallas Bebbe.
Hon föddes inne på fastlandet, mammorna här brukar åka in dit och bo hos släktingar när det börjar närma sig förlossningsdatum.

I början av mars fick Hotelldottern och hennes man sin andra flicka. Hon kallas Bebba förstås, men även moró (mår´å), som betyder baby. Deras första flicka, lilla A, döptes efter sin farmor. Ovanligt tidigt enligt grekiska mått mätt - jag tror hon var runt halvåret. Minstingen kommer att döpas efter sin mormor, E. Enligt grekisk tradition.

För c:a 3-4 veckor sedan föddes flicka nr 2, dotter till en av systrarna på Pannkaks-restaurangen. Kallad Bebba -vad annars? Fast här är det kommande namnet hemligt utanför familjen. Och så igår kom då flicka nr 3, en liten kusin till Bebba 2. Nu var det nämligen dags för den andra systern, K, på Pannkaks-restaurangen att bli mamma :)!

Vi väntar dessutom på en liten Bebba/Bebbe till om några veckor - då är det dottern på en av barerna nere vid torget som får åka till fastlandet.

Några dödsfall har förstås också inträffat. Några äldre greker som jag inte kände - två av dem på samma dag. Två fastboende engelsmän har gått bort hastigt under vintern. En var R, välkänd för de flesta på ön. Han hade i många år en liten skruttig båt här i byn, som han körde turister runt ön med. Bara för ett par år sedan åkte jag med honom på en sådan dagsutflykt.
Den andre bodde i Stora Grannbyn, och honom var jag bara väldigt ytligt bekant med. Men jag såg honom ofta ute på sin morgonpromenad. Han dog helt oväntat - under en trevlig utekväll tillsammans med vänner. Han hostade till, reste sig upp, och dog.

För övrigt har det varit både barndop, förlovningar (en var grannens barnbarn, en jättefest med levande musik och runt 40 gäster!) och bröllop. Bara sedan jag kom för två månader sedan...

Ofta planeras dessa stora familjehändelser in när det inte finns turister här - en väldigt stor del av öns befolkning jobbar på något sätt med turism.

Inga kommentarer: