måndag 29 maj 2017

Märklig gata



Ankorna jag ofta möter nere på bygatan

Nåja, det är väl kanske inte gatan i sig som är märklig, utan mera en del av de människor som bor intill den. Åtminstone deras beteenden ;)

Snett emot mig på andra sidan gatan finns det ett litet plåtslageri med en liten plåtslagare. Han är verkligen liten. Hans arbetstider är lite udda emellanåt, så jag tänker att han nog rycker in akut också :). I lördags till exempel höll han på med svetsning till framåt 23-tiden. Ganska ofta sitter han på sitt (lilla) kontor på kvällen och övar på sin bouzouki. Då brukar jag ge honom en liten applåd när jag går förbi.

Fast häromdagen trodde jag att det slagit runt alldeles för honom - från min balkong hörde jag ett väldigt oväsen helt plötsligt och vände på huvudet för att se vad som stod på. Då fick jag syn på plåtslagaren, springande längs gatan, vilt tjoande och viftande med en kvast! Vad i  hela fridens da'r ...?

Innan jag fick syn på ankorna som flaxade framför honom började jag fundera på vem jag skulle ringa ... Men så förstod jag: han jagade iväg ankorna från maten han brukar sätta ut till katterna!
                                  
Snett emot mig åt andra hållet bor Taxichauffören och hans fru. Han kedjeröker och hostar. Ibland kör han taxi också. Han har en mörk basröst som hörs tydligt över gatan, han är inte så tystlåten av sig. Jag har hört sägas att han har en fantastisk sångröst, men har aldrig hört den själv.

I morse hörde jag hans upprörda stämma nerifrån, tillsammans med en del dundrande. Då fick jag ju gå ut för att se vad som stod på, förstås. Och får syn på taxichauffören i (vilt) slagsmål med vår gemensamma soptunna - han sparkade den kors och tvärs över gatan, knuffade och vrålade! När den till slut stod snällt och lydigt på hans sida av gatan (där den aldrig står) stormade han ilsket vidare in i sin taxi och körde iväg. Med en förskrämd kund som stått intill och väntat medan han sparkade runt soptunnan ...

Det KAN vara så att soptunnan står precis lite i vägen för honom när han ska backa ut taxin. Fast där har den stått de senaste åren, så varför han fick ett utbrott just idag vet jag inte :).
        
Den stackars soptunnan på sin nya plats. Bortom den skymtar taxin :)

Inga kommentarer: