lördag 27 maj 2017

Krisekonomi

Jag har läst en del intressanta artiklar om den grekiska ekonomin på sistone.
Ett aktuellt ämne eftersom nya nödlån från EU ska beviljas och utbetalas i sommar. Det grekiska parlamentet röstade igenom nya neddragningar i de offentliga finanserna i förra veckan, tillsammans med nya bestämmelser på olika områden. Allt för att få de nya lånen beviljade av EU. Som behövs för att betala av på de befintliga nödlånen. Misstänkt likt den nya kulturen med sms-lån hemma i Sverige, tycker jag - undrar om programmet Lyxfällan skulle kunna göra något här också? En budgettavla borde göra saker lättare att förstå ;)

(bilden hämtad från Wikipedia)
Det här är 4:e utbetalningen, och för varje nytt lån går en allt mindre andel till Grekland, och en allt större till de banker som förstås vill ha in sina räntor och amorteringar. Och inför varje utbetalning ställs krav på reformer och förändringar i den grekiska ekonomin. Säkert alldeles nödvändigt!

Grekland var inte särskilt bra på att sköta sin ekonomi, något som förvärrades i samband med euro-samarbetet. EU lättade en hel del på kraven runt statens ekonomi för flera länder (t ex Italien och Grekland) för att man ansåg det viktigt att få med dessa länder i euron. Det, och med vissa grekiska manipulationer av finansstatistiken bäddade för en ren katastrof i samband med den globala finanskrisen 2008. Under större delen av 2000-talet var Greklands ekonomi och tillväxt stark, men det blev tvärstopp.

Jag hoppas bara på att det finns någon eller några (med sunt förnuft) som har en överblick över de krav som ställs och de sammantagna konsekvenserna. Och att de olika kraven, inom olika områden, inte motarbetar varandra. Ibland blir jag lite fundersam, och kan inte riktigt förstå hur saker hänger ihop. Ett av kraven den här gången handlar t ex om ändrade öppettider i butikerna på söndagar. Jag har ännu inte förstått hur det ska kunna minska kostnader/öka inkomster för landet. Om jag lyckas begripa ska jag berätta hur det hänger ihop!

Inga kommentarer: