söndag 28 maj 2017

Pendikós på Smulan

Pendikós  betyder pingst, och kommer från pendikosti som betyder "femtionde". Från den klassiska  grekiskan, tror jag. Pingsten inträffar 50 dagar efter påsk, och 10 dagar efter Kristi Himmelsfärdsdag.

I år inträffar pingsten samtidigt i mina båda länder. Till skillnad från Sverige har Grekland behållit annandag pingst som helgdag, grekerna har alltså en långhelg framför sig. Jag har fått höra att alla hotell på hela Smulan är fullbokade över pingst, så det lär bli ganska fullt även på stränder, tavernor och barer!

Det gör säkert öborna glada - våren har varit väldigt stillsam här. Säsongen verkar starta sent i år, om det beror på vädret eller den ekonomiska krisen får jag låta vara osagt. 4- dagarsstrejken vi hade hjälpte ju inte till, precis.

Nu ska det strejkas igen, läser jag i min grekiska tidning (den engelska utgåvan). Från tisdag och tre dagar framåt strejkar anställda vid ett privat tågföretag. Inga Intercitytåg, ingen tunnelbana till flygplatsen.

Den här våren är det svårt att förflytta sig i Grekland ...

Inga kommentarer: