tisdag 5 juli 2016

Renovering, dag 3, 4 och 5 ( uppdaterad med bilder)

Jag har ont i händerna! Och axlarna.

Sedan Unga Damen började sommarjobba på annat håll igår är jag helt ensam med ångmaskinen. Den jobbar på bra, löser upp gammal tapet väldigt fort, men man måste skrapa bort resterna. Så jag ångar och jag skrapar, jag ångar och jag skrapar ... = ont i händerna. Ont i axlarna kommer sig av att tapeterna går hela vägen upp till taket och då måste jag ånga och skrapa ovanför huvudhöjd.

Det är faktiskt roligt :). Det ser så väldigt bra ut med helt rena väggar. Som nu väntar på Sonen (som arbetar mer än heltid just nu) och hans spackel, och jag vill ju börja måla och tapetsera ... typ igår!

Dag 3 var i söndags, och Unga Damen och jag skiftarbetade med ångmaskinen, med en allt bättre teknik. Eftersom hon är längre än jag fick hon ånga sig runt resterande del av vardagsrummets översta tredjedel. Vi bar också upp ganska många kassar och färgburkar och allt möjligt till tvåan, när vi ändå gick dit. Jag la golvpapp i hall och kök och började riva ner tapeter på allvar :).
  
Till sist övningskörde vi hem henne till Stora Grannstaden - hon har kunnat köra drygt 25 mil förra veckan! Det är mängdträning det.


Dag 4 var igår - då kom mamma med nya krafter. Viktigast var förstås att bese min nya lägenhet, hon hade bara sett bilder. Hon gillade den! (tur för henne ...)
Mesta delen av gårdagen gick till min nuvarande lägenhet - trean. Jag bar ner mängder från vindsförråden (jag har 2!) och sorterade (bort) saker ett par timmar. Sedan gick jag upp i tvåan med en del av vad som fanns kvar, och passade på att riva ner tapeterna i hallen - färdigt för ångning! Medan mamma packade ömtåliga saker, dammade av ordentligt i mitt ganska dammiga hem och lagade middag åt oss. Och började tvätta av min tomma bokhylla.

Det kom också en elektriker på morgonen och förberedde för alla mina nya uttag - han kunde inte arbeta klart pga att listerna han skulle spika kabel på inte var målade ännu. Hoppsan. Man kan inte tänka på allt.  Han får komma tillbaka efter sin semester!

Dag 5 idag - en rask morgonpromenad med Promenadkompisen innan jag gick upp för alla trappor igen, med händerna fulla, förstås!
Sedan har dagen bestått av ånga och mera ånga och ännu mera ånga. Vardagsrummet är helt klart (nödvändigt, golvsliparen ska komma i morgon bitti) och jag har klarat av c:a en tredjedel av hallen.
Arbetsdag 9-5, med en timmes lunch. Ett härligt bad för alla delar av mig som värker och kvällsmat - nu sitter jag utslagen i soffhörnet.



Jag har varit så noga med att ta bilder efterhand - men jag orkar inte ladda in bilderna idag.  Jag kompletterar senare :)

1 kommentar:

Lisa sa...

Vad duktig du har varit med ångmaskinen :-) Ja..Unga Damen oxå