onsdag 28 oktober 2015

Himlafenomen

Jag har kommit hem till den absolut bästa årstiden i södra Sverige. Vädret har varit helt fantastiskt den här veckan - soligt och ganska varmt, med bara svaga vindar. Skönt med en stillsam omställning mellan mina båda liv :). Jag har haft både mamma och Kollegan här på fika vid olika tillfällen, och vi har kunnat sitta i solen på min inglasade balkong och njuta med vårt kaffe.

Sedan vi ställde om till vintertid i söndags har jag det ännu värre med tiden. Jag går på grekisk tid och sommartid fortfarande. Det betyder att det senaste jag vaknat på morgnarna har varit halv 7, då har min kropp tyckt att jag sovit halva förmiddagen ...


Fördelen med dessa tidiga morgnar är att jag får se underbara soluppgångar varenda dag (det här var fredag morgon). Och i lördags morse var jag vaken redan vid halv 6 och låg i sängen och tittade ut på en stjärnklar himmel - ett härligt sätt att vakna. Så såg det lite konstigt ut, så jag fick på mig glasögonen - och det bara rasade ner stjärnor överallt! Jag kom upp kvickt och kikade upp på himlavalvet från balkongen, och det var en hel massa stjärnfall! Det bara fortsatte och fortsatte så länge jag stod där. Det var mäktigt! Det passerade ju en stor meteorit in i atmosfären lite tidigare på natten - det var kanske efterspelet jag fick se?

I går kväll kunde jag gå och lägga mig i en månbelyst säng - fullmånen tittade in till mig! Ljuvligt skönt och vackert :).

För övrigt virkar jag ...

3 kommentarer:

Lisa sa...

Jag tycker att det är bra dumt med att vi ska hålla på och vrida klockan åt alla håll och kanter. Jag vaknar ju supertidigt (sommartid för mig fortfarande)och sen är det svårt att somna om.

Mitt grekiska liv sa...

Jag har det också jobbigt - jag går ju på grekisk sommartid, jag :)Och kan inte somna om alls!

Lisa sa...

Ujuj...och jag som då tyckt att jag har det jobbigt :-) Du har det ju ännu jobbigare...