lördag 3 oktober 2015

Sommaren är tillbaka :)

Nu har vi det varmt och gott igen - solen skiner, vinden har lagt sig och det är så där perfekt behagligt i största allmänhet. Efter en morgonpromenad upp runt Bergsbyn tillbringade jag dagen under ett parasoll uppe vid poolen. Medan jag virkade en liten hög med tomteluvor :).

Bokbytarnas olivträd står kvar uppe på deras takterrass, jag har kikat !

De senaste dagarna har jag sett att de flesta bar- och tavernaägarna har stängt ner, framförallt  nere vid Strandvägen. Där är det bara en taverna och två barer öppna nu - men det är rätt så folktomt nu. Några få solstolar står kvar nere på stranden. Några vilsekomna turister rör sig i Byn, och så vi halv- och heltidsboende förstås.

För en stund sedan smälldes det fyrverkerier från Stora Grannbyn - det har varit bröllop där idag. Jag förstår att festen pågår för fullt där borta. Och jag har inte varit och tittat vid kyrkan! Jag virkade tomteluvor istället.

Mygg är det desto mera gott om! Det kom tydligen ännu ett skyfall medan jag var i England, och så värme på det! Nu ikväll har jag slagit ihjäl 7 myggor, fått 3 myggbett och har ytterligare en mygga vinande runt mig som jag bråkat med rätt länge nu.

En liten förfrågan om mina öden och äventyr i England har inkommit via mail. Berättelsen kommer! Den ligger bara till sig lite :).

2 kommentarer:

Lisa sa...

Är Smulan en turist ö eller letar sig folk dit? Tänker på att du skriver om att tavernor och barer stänger.

Mitt grekiska liv sa...

Smulan är en (liten) turistö. Mest greker, eftersom den ligger nära fastlandet, och inte så många båtluffare. Helt utan charterturism. Men säsongen är över nu (i hela Grekland), så det blir bara några affärer och ett par tavernor kvar som håller öppet över vintern.