lördag 24 oktober 2015

Myggfritt

Jag är hemma i Nordvästskåne igen, för de närmaste 5 månaderna ungefär. Jag åkte nog hem i rättan tid - det var skyfall i Hamnstaden på fastlandet när jag anlände dit, med åska och blixtar. Då räcker inte en liten busskur långt som skydd! En del av mina kläder var fortfarande blöta när jag packade upp här hemma på kvällen, regnat hade gått rakt in i resväskan. Igår såg jag både att det regnade rejält därnere och att det varit översvämningar i Aten.

Hemresan gick lika smidigt som vanligt. Det tar bara lite för lång tid - 10 timmar från dörr till dörr. Fast jag hann ju virka en del, förstås! Här känner jag mig inte så acklimatiserad ännu, jag går lite fel i lägenheten då och då. Och så tycker jag nog att det är lite småsvalt utomhus ... Och så mycket kläder man måste stänga in sig i för att gå ut! Byxor. Strumpor. Jacka. Hemskt är det! Men jag slipper förstås att jaga mygg på nätterna :).

Det var klokt av mig att tvätta allting jag tog med från Smulan. Vi är nämligen utan tvättstuga i huset. Helrenovering av både tvättstuga och torkrum pågår för fullt. Det var också klokt av mig att vara borta större delen av tiden renoveringen pågått, enligt schemat ska det vara klart nästa vecka, efter 7 veckors renovering.

Mindre välbetänkt av mig var det att åka ifrån mina svenska dörrnycklar nere på Smulan. IGEN! Ännu en gång fick Kollegan rycka ut och rädda mig med reservnycklarna hon har. När hon hämtade upp mig vid bussen påpekade hon försynt att efter förra missödet med dörrnycklarna hade jag väl en plan? För att det inte skulle hända igen?
Hrmph. Den planen fungerade inte alls, kan jag säga. Jag behöver en ny plan. En bättre.

Inga kommentarer: