söndag 18 oktober 2015

Fotbollskväll och lite annat

I går kväll var det fotbollsmatch på grekisk TV. Favoritlaget för de flesta här på ön, Olympiakos, mötte nå't lag som jag glömt nu. Snett över gatan på det lilla caféet där - där samlades fotbollsgänget. Bestående av grekiska män (och troligen en inklämd stackars fru - det är hennes café), alla hett engagerade.

I efterhand, matchen slutade vid halv 11-tiden, var jag ganska säker på att Olympiakos gjort 3 mål - de hördes rejält varenda ett! Men jag missade ett mål hörde jag idag. De gjorde 4, och vann. Även ikväll är det något spännande på gång, det ropas och hejas där nere. Det kan ju vara något annat än fotboll förstås.

Om det var segern som firades sedan, det får vara osagt. Men ganska snart efter matchslut började man festa neråt Strandvägen till. Och kul hade man! Högljutt kul. Med grekisk dans och sång. Det tog en stund att somna ...

Desto fortare gick det att vakna kl 5 i morse. Då var det en hund som började skälla. Och skälla och skälla. Helt utan avbrott skällde hunden i 45 minuter. Sedan somnade jag om.

För att vara en så liten och stillsam Smula är det väldigt mycket oväsen här :). Tur jag ska åka hem snart, till trafikbuller och annat, så jag får sova. Några gånger per natt är jag ju uppe och slår ihjäl mygg också. De trivs i värmen!

Jag virkar förstås fortfarande i rasande fart, och hinner inte med så mycket annat. Fast jag har läst flera böcker som varit bra: Emelie Schepp och Katarina Wennstam kan rekommenderas! Möjligen har de böckerna kommit från Bokbytarna ... Bra var de i alla fall!

Jag har börjat plocka lite här och där i vrårna inför hemresan, jag började igår. Inget packande, mer titta i skåp och lådor. Och så lämnade jag ner en kasse tvätt, som jag hoppas jag får tillbaka imorgon förmiddag. Nu gäller det att pussla för att få så mycket som möjligt rent (och torrt!) inför vintern.

Ikväll åt jag på tavernan nere på hörnet - deras sista kväll innan vintern. "Briam" är en grönsaksrätt som jag älskar - potatis, squash, paprika, tomat och lök i ugnen, väldigt god kryddad. Med en grillad kycklingfilé till blev det mmm ...

Ursäkta mig - jag ska bara gå och slå ihjäl lite mygg ...

Inga kommentarer: