fredag 5 augusti 2016

Livet är ändå trevligt :)

Trots en blåtira (som mer är en rödtira) runt ögat, mina trasiga glasögon och ganska hårt jobb dagarna i ända - så har jag det ganska gott :).

Här hemma ser jag framsteg varje dag nu. Efter allt det sega underarbetet hade jag glömt hur fort allt kan falla på plats mot slutet. Det blir inga bilder förrän jag har hittat kamerasladden så att jag kan ladda in bilderna i datorn, men vardagsrummet och hallen är färdigtapetserade. En liten vägg i köket också :). Det blir så fint!! Jag har ju byggt upp en bild av hur jag vill ha det här i min tvåa - och nu ser jag det - och det är nästan ännu bättre än jag tänkte. Utom badrummet ...

Inredning och färger är ju något jag gillar att pyssla med, så det ger lika mycket kraft och energi som det tar, med jobbet. Min mamma har bidragit med flera bra idéer - som att jag ska klä om min divan i ett lila tyg :). Eftersom jag nu inte behövde köpa en ny soffa, och jag hade hittat en så fin lila! Nu ska det bli lite lila i alla fall. Idag har hon varit smakråd vad gäller tavel-hängningen, lagat middag och gjort sig nyttig på många små sätt :).

Badrummet har alltså varit färdigmålat, men har återgått till ett halvfärdigt stadium. Jag blev inte nöjd med den "varmt beige" färgen jag valde. Den blev mellanbrun och liknade inte alls den jag såg på färgprovet. Igår var jag nere och hämtade fler färgprover, idag köpte jag en ljusare variant (lite "gräddig" och mycket ljusare, och började måla om. Och det blir bra! Nu blev det ungefär "varmt beige" som jag ville att den första färgen skulle bli.

Parallellt med målarjobbet packar jag förstås också upp lite varje dag. Efter en vecka här kan jag snart komma fram överallt, de flesta skåpen är snygga och prydliga och saker har hittat platser att bo på. Böckerna är på plats.
Rörigt är det fortfarande i sovrum, garderob och till viss del klädkammaren. De två senare helt beroende på hyllbrist - Jag skickade ju Snickar-Sonen på semester till Smulan! Han som ska sätta upp hyllorna - inte så bra planering från ett hyllperspektiv sett ...


Jag gick in till optikern igår eftermiddag, för att kolla om det ingick en försäkring när jag köpte mina glasögon för en månad sedan. Det brukar det göra nuförtiden, men i flyttstressen tänkte jag inte på att fråga då. Det ingick inte, utan jag fick ta det på hemförsäkringen, tyckte optikern ... Trist, men jag fick ju skylla mig själv som inte kollat försäkring innan jag handlade där. Men efter att han tittat lite i datorn och muttrat lite - så får jag helt nya glasögon utan kostnad! Vad glad jag blev!!

Inga kommentarer: