söndag 17 januari 2016

Klimatkontot

Tack vare en artikel om "hållbart resande" i en söndagsbilaga hittade jag en rolig hemsida. Där kunde jag fylla i lite olika saker om hur jag lever till vardags, och så räknade sidan ut hur stor klimatpåverkan jag gör varje år. Jag kunde också jämföra mig med genomsnittssvensken.

Jag önskar att jag kunde beskriva det lite roligare, men jag hade kul i alla fall :). Om det inte har framgått här ännu så försöker jag leva ganska varsamt och ta hand om vår jord så gott jag kan, utan att vara fanatiker. Jag köper miljövänligt och ekologiskt så ofta jag kan, jag har inte längre någon bil (kostnaderna för den bytte jag ju mot mitt Greklandsboende) och jag köper träd både i Sverige och Afrika lite då och då. Här hemma försöker jag bidra till att bevara gammelskog genom Naturarvet (ni får gärna klicka på bannern upp i hörnet, så hjälper ni också till helt gratis!) och i Afrika "köper" jag träd i VI-skogen.

Tillbaka till testet (seriöst och forskningsbaserat) - som finns på http://klimatkontot.se

Det går igenom bostad, mat, konsumtion och resor och summerar hur mycket Co2 jag släpper ut/år. Precis som jag misstänkte är det mitt resande som drar upp mina utsläpp - mer än hälften av personliga totalen går till resor (2,8 ton)! Bostaden känns också som om den kunde vara bättre (1,2), men mat (0,7) och konsumtion (0,6) överraskade mig positivt! Det såg inte alls så illa ut som jag trodde. Så ska jag lägga till 2 ton för offentliga, gemensamma, utsläpp.

Totalt åstadkommer jag alltså 7,2 ton Co2/år i utsläpp, jämfört med genomsnittet i Sverige som är 8 ton och i världen 6 ton.
Det finns också en knapp att trycka på för att få tips på vad jag kan förbättra - väldigt smart! Jag kan köpa snålspolande kranar nästa gång - det har jag faktiskt inte tänkt på. Bra idé!

Jag ska nog ändå fundera på om jag inte kan få ner utsläppen lite till ... Utan att ge upp Smulan-resandet förstås!

Inga kommentarer: