onsdag 13 januari 2016

Administrativ dag

Puh!
Det har varit arbetsamt idag - precis den sortens sysslor jag avskyr, de tog halva dagen. Den första halvan, när jag har energi. Se'n var den slut ...

Att ringa till officiella människor och myndigheter kan väldigt snabbt suga musten ur ganska många, tror jag. Idag hade jag en liten lista med sådana telefonsamtal och gav mig sjutton på att få undan dem.
Först Försäkringskassan, dit tänkte jag ringa redan i somras. Jag har blivit tipsad om att jag kanske är berättigad till bostadstillägg och att det går att få ett preliminärt besked per telefon. Jag var nummer 10 i telefonkön, men kunde bli uppringd istället. Av en väldigt trevlig handläggare, som tyvärr talade om för mig att jag inte kan få bostadstillägg, min inkomst är för hög! Ha! Det tycker inte jag ...

Sedan Vårdcentralen, för att få en läkartid till min årliga kontrollbesiktning av hjärta och allt annat sjukt samt  medicinkoll. Dit har jag bara behövt ringa sedan jag kom hem från Smulan i oktober. Jag fick ingen tid - de var slut för den närmaste månaden. Jag meddelade alltså mitt missnöje över vårdens organisation. Det enda bra med detta samtal var att jag slipper ringa om en månad bara för att höra att tiderna är slut igen - sköterskan lovade skicka en tid till mig så fort nästa månad blir "bokningsbar".

Kommen så här långt förstod jag plötsligt varför det är så jobbigt att ringa den här sortens samtal - jag vet ju redan på förhand att det blir ett negativt svar på det jag vill - och jag kan inte göra ett dugg åt
det.

Tredje samtalet gick till min ortoped. Där fick jag börja med att fråga om han är min ortoped (fniss), jag har bara varit där en gång och har glömt vad han hette. Det var rätt. Och jag fick vad jag ville! Dvs en remiss till ortopedlaboratoriet för nya inlägg i skorna. Jag börjar få ont igen, fötterna ändras ju efterhand och så slits inläggen också.

I eftermiddags släpade jag ändå ut mig på en liten rask promenad/joggingrunda. Det är jag nöjd med :).

Inga kommentarer: