lördag 16 januari 2016

Här var det livat,

och här blev det glatt!

Fredagen visade sig bli ganska händelserik här i kvarteret. Under dagen grävdes det febrilt av en hel hög med kommunalarbetare nere på hörnet. Kompletta med två skåpbilar och en grävare och en lastbil.  Det läckte vatten nämligen. Mycket! Det rann en flod längs gatan, som snart förvandlades till en glashal flod. (observera den ganska avsiktliga ordvitsen högst upp - här blev det glatt!) (Okej då, för er icke-skåningar får jag väl översätta: "glatt" kan också betyda "halt")

Nåja, de grävde färdigt, packade ihop och försvann. Fredagslugnet sänkte sig över kvarteret ...

Kl 5 i 10 på kvällen blev det plötsligt extra lugnt. Då gick strömmen! Här satt jag i lugn och (fredags)ro framför deckaren när det blev kolmörkt överallt. Lampor, TV, dator ... Ett enda litet värmeljus glimmade försynt på bordet intill mig. Strax efter började det blixtra blåljus ute på gatan, som dessutom följdes av flera. Fast bakom grannhuset, så jag såg inte så bra.  Hmm! Jag stod ut en stund, men istället för att ta mitt lilla värmeljus och gå till sängs letade jag fram ficklampan och begav mig neråt :).

Där stod det två brandbilar, en räddningsledarbil och en ambulans. Och ett litet antal grannar (en del med hund), som var lika nyfikna som jag.
Det visade sig vara en överhettning i transformatorstationen - där det rök rätt bra en stund. Och ev.brand i en elcentral är inte att nonchalera. Resultatet av denna överhettning blev att halva samhället blev utan el under en timme, ytterligare en del hade ström men inget internet. Sista delen hade nog redan lagt sig :).

Bredbandet fungerade inte förrän i eftermiddags, till min stora förtret. Fast allra värst är ändå att jag inte fick veta vem mördaren var! Man kan ju tycka att TV kan sända de sista 5 minuterna en gång till, eller hur?

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hej o hallå :-) Jag som trodde att jag skulle skriva nästintill dagligen efter att jag var klar med mina studier, har ju bara skrivit ett inlägg eller så :-D Men nu har jag läst ifatt mig på din sida och du har ju gjort en hel del läser jag.

Mitt grekiska liv sa...

Hej på dej! Skönt att vara klar med kursen, eller?
Ser fram emot inlägg :) Ha det gott!