tisdag 12 januari 2016

Årets löneförsänkning ...

Kanske skulle jag vara tacksam. Det är jag förstås, tacksam över att jag bor i och har jobbat i Sverige och har en (relativt) anständig inkomst att leva på varje månad. Jag kunde haft det väldigt mycket värre - hade jag bott och tidigare arbetat i Grekland t ex - då hade min årsinkomst halverats eller mer vid det här laget.
Men ändå.

Idag fick jag årsbeskedet med min nya inkomst. Jämfört med förra året får jag 52 kr mindre (efter skatt) per månad. Som blir 624 kr i år som jag inte har och kan använda längre. I översättning ungefär 65 euro.

Jag är inte glad.

När jag bläddrar bland mina äldre inkomstbesked så ser det ut så här, per månad, efter skatt:
Sedan 2013 har inkomsten sänkts med 694 kr. 2012-2013 ökade inkomsten med 480 kr, innan dess minskade den efter finanskrisen 2008.
8 år senare får jag alltså  mindre "ut" per månad än jag fick 2008.

Ett annat sätt att jämföra kan vara den lön jag hade, fortfarande efter skatt, när jag arbetade - den inkomsten hade jag runt 1992-1993 ...

Jag kanske borde rubricerat detta inlägg "Varning för surt inlägg" istället :).

Måste avsluta med att travestera ett gammalt ordspråk. "När man är brödlös får man inte vara rådlös".
Med hjälp av en ny panelundersökning kom jag upp över utbetalningsgränsen och kunde begära ut 54 kr till mitt konto - januari är räddat!

Inga kommentarer: