fredag 21 augusti 2015

Garntrassel

Vi har kommit med på en mässa i konsthantverk, Blekingskan och jag. Det är roligt! Vi ska dela på ett bord på en välbesökt mässa i början av november. Det är vårt nästa steg framåt efter att vi började i pytteliten skala för två år sedan. Det ville sig inte riktigt med vårt lilla koncept, så nu satsar vi :).

Beskedet fick vi i onsdags, och i torsdags var Blekingskan (ibland även benämnd Stickerskan) här på en liten snabbvisit, en ren slump. Hon var på väg mellan Blekinge och Göteborg, varpå hon hamnade här för övernattning. Men vi fick väldigt snabbt prata genom det som behövde pratas om och tänka lite tillsammans runt vilka alster vi vill ha med . Så långt gick det ganska bra. Vi var överens om att försöka begränsa oss (haha!) och hellre ha mycket av några saker.

Sedan började vi fundera på hur mycket vi behöver producera under hösten för att ha så det räcker under de två dagar mässan varar. Blekingskan tyckte hon låg väl till i plan, hon planerade ca 10-15 par raggsockar, några sjalar och koftor, och en liten hög med pulsvärmare.

Då tittade jag förfärat upp och sa: Tror du verkligen att det räcker?! Det kommer ju runt 15 000 besökare ...

Vi ägnade oss åt lite huvudräkning en stund och kom fram till att alla 15 000 förstås inte handlar av oss - men OM 1 % av dessa besökare vill köpa något från just vårt bord? Då måste vi ha minst 150 varor att sälja. Och då behövs det fler raggsockar, det kan jag tänka mig. För att inte tala om hur många grytlappar ...

Vi blev lite matta efter denna huvudräkning. Jag är ju dessutom i Grekland större delen av tiden mellan nu och då. Vilket betyder att jag måste vara så väl planerad att jag packar med mig rätt garner i rätt mängder och gör plats åt dem (också) i resväskan. All provvirkning måste alltså ske innan jag åker. Om drygt en vecka.

Vi har två farhågor inför vårt nya äventyr: Att vi står där vid vårt bord hela helgen utan att få sålt någonting, eller att vi säljer allt vi har den första kvarten och sedan får stå där utan varor ...

Garntrasslet, då? Jo, det är jag som sitter där i min soffhörna med 20 olika sorts garner, 4 virkningar och en stickning på gång samt en liten hög med mönster! Jag är lite intrasslad där!


2 kommentarer:

Lisa sa...

Men så roligt att ni ska få vara med på en mässa :-) Hoppas att det kommer gå bra för er när ni står där då.

Mitt grekiska liv sa...

Det hoppas vi också :)! Och visst är det kul, jag virkar som en galning - och får väl göra det till november.