söndag 5 juli 2015

Pensionsåldern i Grekland

Nu verkar det allmänt antas att nej(till långivarnas krav)-sidan har vunnit i folkomröstningen i Grekland idag. Om det blir bättre eller sämre för landet återstår att se, förstås.

Jag har undrat ett bra tag runt den grekiska pensionsåldern, som ju varit mycket diskuterad de senaste åren. Grekerna sägs gå väldigt tidigt i pension, så tidigt som vid 45-50 år. Min förvirring har bestått i att det jag hört är att det gäller för piloter, brandmän och liknande, och så har det ju varit i Sverige också? Kanske inte nu längre? Men jag har inte riktigt fått ihop det i mitt huvud.

Idag har jag försökt sätta mig in i hur det ser ut. Med reservation för att en del blir fel, så har jag kommit fram till följande:

Som statsanställd kan man gå i pension vid 45-40 år, förutsättningen för att få full pension är att man arbetat i 37 år. Även kvinnor med barn under 18 år kunde åtminstone tidigare gå i tidigare pension, men det är troligen borta nu. Kvinnor rent allmänt gick i pension vid 60, medan männen gick vid 65. precis som i det brittiska systemet.

År 2005 var den officiella genomsnittliga pensionsåldern 58 år. Men den faktiska pensionsåldern var 61,7 år. Jämför med Sverige samma år: Officiella åldern 65 år, faktiska åldern 63,7 (källa Wikipedia).

Jag jämförde också med Tyskland :), som ju får bära hundhuvudet som kravsättare. Officiell pensionsålder 65 år och faktisk pensionsålder 61,3 år (!).

De här siffrorna är förstås 10 år gamla, och hur pålitligt Wikipedia är i frågan vet jag inte. Men ändå. Såå förfärligt tidigt tycker jag inte att grekerna går i pension?

Inga kommentarer: