lördag 4 juli 2015

Den grekiska ekonomin

Den är inte så väl fungerande som man skulle önska. Jag har ju tillbringat långa perioder i Grekland under flera år av ekonomisk kris och har försökt följa med i alla turer, ur både det svenska och det grekiska perspektivet. Inte förrän nu har jag känt mig påverkad av alla domedagsprofetior, utan jag har levt ganska skyddat ute på min lilla Smula.

Under förra helgen nådde krisen även ut till oss - efter beskedet om folkomröstning angående de ekonomiska besparingarna. Pengarna tog genast slut i bankomaten, och bankerna stängde. Nu finns det visserligen inte någon bank på Smulan, men det innebar att det tog några dagar innan vi fick påfyllning med kontanter - och de tog slut omedelbart igen. Det var faktiskt köer utanför den tomma bankomaten.

Förnuftig svensk som jag är hade jag tagit ut pengar redan veckan innan, så Unga Damen och jag klarade oss ända till sista kvällen. Fast då fick jag lägga en skuldsedel på Hotelltavernan, som jag får betala i september. Inga problem, sa Hotellägaren och rev notan, jag litar på dig!

En sjömansstrejk var planerad till tisdagen, pga usla anställningsvillkor och att sjömännen inte fått ut löner på länge. Efter beskedet om folkomröstning ställdes strejken in, dock.

Ryktena som gick om en generalstrejk på onsdagen besannades inte, som tur var.

Vi fick en lite trevlig överraskning när vi klev på bussen till flygplatsen - den var gratis för alla hela veckan! En gest gentemot turisterna, kan jag tänka.

I morgon folkomröstar man, där valen verkar stå mellan pest och kolera. Det är så ledsamt att mitt älsklingsland inte kan hitta en bra väg att gå framåt.

Inga kommentarer: