lördag 21 februari 2015

November eller februari?

Här i min vrå av Sverige kan man undra, minst sagt. Grått, grått. Regn, regn och snöblandat regn. Blåsigt och råkallt. HU! Jag vill till Grekland!
Förutom att de hade 6 grader och blåsigt häromdagen  på min Smula ...

Mitt grekiska liv har i alla fall krupit lite närmare de senaste dagarna. Jag har mailat med Hyresvärd P nere på Smulan, som gett besked om att lägenhetshyran för ett år till kommer att vara densamma. Bra, jag behöver verkligen inga hyreshöjningar. Det räcker så väl med att hyran (och allt annat därnere) stiger med drygt 10 procent i år pga vår svaga svenska krona.

Igår var jag i Stora Grannstaden och fikade med min f d lärarinna i grekiska, som jag inte sett på jättelänge. Det var så mysigt! Och påminde mig förstås om att Grekland väntar. Efter fikat åkte jag till Stora Köpcentret för att få hjälp med min läsplatta. Den, om något är tätt knuten till mitt Greklandsliv - den hjälper mig att bära med mig lite färre böcker, men ändå ha tillräckligt att läsa. Jag har inte kunnat få minneskortet att fungera, och jag vill ha in fler böcker i plattan - utan att behöva radera de äldre hela tiden. Jag fick jättebra (och långvarig) hjälp av en stackars man som inte heller kunde få till det. Förrän han provat med allt och lite till. Då fungerade det plötsligt av sig själv ... Han bara skakade på huvudet och visste inte vad han gjort egentligen.

Idag har jag skjutsat Kollegan och hennes man till tåget. Med deras bil - jag har ingen, jag. Jag har en semesterlägenhet i Grekland istället. Nu är de på väg till Thailand några veckor. Det får mig inte att res-längta mindre. När jag kom hem igen gick Promenadkompisen och jag på en riktig långpromenad, i riktigt rask takt. Trots att det småregnade hela rundan kände vi oss starka, nöjda och belåtna. I rena farten har jag viftat rundor lite med mina hantlar härhemma, så jag är så vältränad, så :). För dagen.

3 kommentarer:

Lisa sa...

När bär det av till Smulan då?

Mitt grekiska liv sa...

Jag åker ner 25 mars :). Det är snart.

Lisa sa...

Åhh..va roligt :-) Då är det nedräkning pågår för dig nu då :-)