måndag 23 februari 2015

Mamma och datorn

Min mamma har blivit med dator. Detta har till största delen inträffat ytterst motvilligt för hennes del. Vissa påtryckningar har skett ...
Med ett barnbarn boende i England och en dotter på deltid i Grekland tycker de yngre generationerna att det kan vara ganska behändigt med en dator.

Nu fick hon Lillasysters gamla dator, genomgången och uppdaterad av Sonen (min, alltså). Det här var jag helt ovetande om tills jag plötsligt hittade en vänförfrågan på Skype - från min mamma! Med en söt liten bild på henne, där hon kikar in i datorkameran.

Sedan har jag inte hört av henne, men idag fick jag ett meddelande: "nuarjagharhaha". Det tog en liten stund att lista ut att hon faktiskt försökte säga något och att tolka hennes språk - "nu är jag här" skulle det vara. Men just den datormodellen hade ingen mellanslagstangent (säkert besparingar)och hon hade inte hittat bokstäver med prickar på :).

Sedan hade vi roligt en lång stund. Särskilt jag. Med lite distansundervisning visade det sig att det både fanns mellanslag, prickar på vissa bokstäver, sudd-tangent och skiljetecken. Jag är imponerad :).

Sedan gick hon raskt ut och låste in sig i sophuset.

Dörren måste ha gått i baklås ... Det ringde hon och berättade (mobiltelefon skaffade hon för lääänge sedan) och bad mig ringa grannen (hennes) för att de skulle gå bort och släppa ut henne.

En måndag av det äventyrligare slaget för mamma min.

Jag har bara tvättat, jag. Och rivit upp det jag virkade igår.

Inga kommentarer: