onsdag 25 februari 2015

Bokrean startar

I många år var just den här dagen den bästa dagen på hela året. Bättre än julafton, absolut! Det var på den tiden då reakatalogen var TJOCK och innehöll en massa diverse böcker av författare man aldrig hört talas om ... Längese'n, alltså. Jag älskade rea-katalogen!

Det var en så speciell, nästan högtidlig, känsla att köa utanför bokhandeln vid 7-tiden på morgonen och trängas med alla andra bokälskare. Och leta efter de bästa fynden, de mest efterlängtade böckerna och så något helt överraskande överst i bokhögen.

Dagens rea-katalog ser ut ungefär som den vanliga veckoreklamen - med mycket bilder och få böcker av väldigt bekanta författare. Det som säljs till rea-pris nu kunde man köpa till ungefär samma pris inför julen. Suck. Känslan är borta.

Men jag cyklade ändå ner till bokhandeln som traditionen bjuder. Dock inte vid 7 i morse, utan vid lunchtid. Jag klarade mig helskinnad ut, utan ett enda inköp! (mitt köpstopp på kläder och garn är så brutet att jag försökt införa ett totalt köpstopp) (det går sådär ..).

Istället köpte jag två e-böcker via datorn när jag kom hem, á 15 kr/st. Att stoppas in i läsplattan vid behov nere i Grekland. Båda böckerna är skrivna av Åsa Hellberg, som jag inte läst tidigare: Sonjas sista vilja och Sonjas hemlighet.

I kväll har Promenadkompisen och jag gått en ljuvligt lång runda längs med havet - det sätter jag upp på träningslistan :).

Inga kommentarer: