onsdag 23 juli 2014

Min grekiska fläkt


Det tog verkligen sin lilla tid - men efter lite kringelikrokar har jag nu lyckats ordna fram en reservdel till fläkten nere på Smulan. Som med det mesta nere i Grekland var det en ganska långdragen historia ...
  

Steg 1, april - Panagiotis åker till elaffären på grannön och vill ha en reservdel - ett nytt reglage för fläkthastigheten (se bild). Det har de inte, och kan inte skaffa.
Steg 2, maj - Jag föreslår att jag ska försöka ordna en reservdel i Sverige - övertar den trasiga delen och provar med min elaffär. Det går inte utan modellnummer och typnummer.
Steg 3, juni - jag åker tillbaka till Grekland (inte enbart för reservdelen ...) och skriver noggrant upp alla nummer jag kan hitta. Och fotograferar fläkt och nummerskylt. Väl rustad åker jag hem igen.
Steg 4, juli- Tillbaka till min elaffär, där de inte kan ordna reservdelen eftersom just det märket inte finns i Sverige.
Steg 5, söndag - Jag letar upp tillverkarens hemsida och mailar dem.
Steg 6, tisdag - jag får svar från tillverkaren! Med ett telefonnummer till servicekontoret i Aten, det är bara att ringa.
Steg 7 - Jag skickar all info till Panagiotis och ber honom ringa servicekontoret. 2 timmar senare har han beställt reservdelen och den ska anlända till fredag.
Steg 8 - Undrar om den faktiskt kommer också ...?

För övrigt har jag faktiskt diskat. Och ätit underbart god vattenmelon hela dagen.

Inga kommentarer: