lördag 8 juli 2017

Gratisvecka

När jag började att blogga, hade jag upptäckt hur mycket jag kunde få gratis från olika företag. Ibland fick jag betala med min tid, förstås. Jag läste också flera ekonomibloggar och gratisbloggar för att få inspiration och tips, och skrev gärna om mina fynd här.

Det har varit tyst på den fronten länge nu ... Till största delen beroende av att företagen har ändrat sina marknadsföringsmetoder. Lägg därtill att så många fler upptäckt hur roligt det är att leta gratisfynd (= mycket svårare nu).

I tidernas begynnelse fanns ju rabattkuponger att klippa ut (finns kvar i viss mån), sedan kom internet med rabattkoder, mobilen kom med gratis-"appar" att visa upp i kassan, och så långt var jag med :). Ibland fyllde jag i enkätundersökningar på nätet i utbyte mot presentkort, ibland provade jag en vara  och skrev ett omdöme på företagets sida.

Sedan exploderade plötsligt ett helt nytt verktyg: "sociala medier". Varpå alla företagen flyttade in där, och började begära mer och mer i utbyte mot ett varuprov. Nu ska det fotograferas, filmas och "delas" överallt och till alla man känner och företagen begär tillgång till allt möjligt i personlig informationsväg.

Så gratis-ån har sinat ... Jag finns nämligen inte på de där medierna, och vill inte heller lämna ut så mycket information om mig själv. Det har alltså inte funnits så mycket att skriva om, tyvärr. Dels var det roligt, dels provade jag saker jag aldrig skulle köpt eller ens vetat om, dels är det trevligt med bidrag till min budgeterade ekonomi.

Enkäterna finns kvar. Jag har just fyllt i en och upptäckte att jag samlat på mig 200 kr i presentkort från den sidan, så det har jag beställt nu :). Jag valde att lösa in det på CDON, som ofta säljer billiga pocketböcker och DVD-filmer. Till Grekland, förstås!

Den här veckan har jag också fått en gratiskupong till IKEA, där ska jag få en glasburk. Och en annan kupong till att prova Proviva Grapefrukt-juice.
Jag har ibland köpt prenumerationer via Tidningskungen på nätet, när de har bra priser. Just den här veckan har jag fått möjlighet att beställa ett gratisnummer av diverse tidskrifter, en varje dag. Naturligtvis vill jag ha gratistidningar :) Minnenas Journal, Illustrerad Vetenskap, Härliga hund och Teknikhistoria. Jag drog dock gränsen vid Jaktjournalen ... Totalt bortkastad på mig, så den beställde jag inte.
En bra vecka på gratisfronten, eller hur!

Inga kommentarer: