måndag 7 november 2016

Så många finesser ...

I mitt nya svenska hem upptäcker jag efterhand hur mycket moderna finesser jag har fått. Eller - köpt, menar jag! Fått på köpet, kanske.

En sak är ju min nya spis, som har varmluftsugn. Mitt livs första :). Den bästa finessen med den, hittills, är att den har en helt slät kant längst bak på spisen- Alltså där det alltid har funnits en ventil där värmen kommit ut, och som alltid måste skrubbasren från fett. Nu blåses värmen ut precis ovanför ugnsluckan istället, och än så länge har jag inte sett något fett som måste skrubbas bort :).

Ugnen är självrengörande, åtminstone nästan. Nu har jag glömt hur det var, men jag tror att ugnssidorna gör rent sig själva, och att jag får städa ugnsbotten. Eller så var det tvärtom :).

Det finns flera andra finesser på spisen också, men jag har inte provat mig igenom alla än. Jo, den som tävlar om förstaplatsen i "Bästa finess"-tävlingen är att alla vreden går att "trycka in" när man inte använder dem! Underbart. Både snyggt och stilrent och ett tråkigt städmoment till som är borta :). Jag tror faktiskt att det var därför jag valde just den här spisen - när jag tänker efter.

Frysen frostar av sig själv, det är bra. Och så har jag en liten fläkt i kylskåpet - det är en ny finess det också. Varje gång jag stänger kylskåpsdörren hör jag den lilla fläkten sätta igång. Jag tror att den är till för att fördela kylan bättre.

Min toalett har ett självstängande lock. Mjukt och tyst fäller det ner sig, jag behöver bara dra en aning i det för att det ska börja lägga ner sig. En fantastisk finess som jag har lekt med flera gånger :).

Det finns en liten nackdel bara. Om jag inte fäller upp locket riktigt hela vägen - då krockar det med min rumpa när jag ska sätta mig! Inträffar oftast vid halv 4 på morgonen ...

Inga kommentarer: