torsdag 3 november 2016

Modernt läsande

Jag är ju en läs-nörd av stora mått - det vet alla som känner mig :) Det var jag som redan som tonåring gick ner till det lilla lokalbiblioteket och lånade maximala antalet böcker VARJE vecka! 10 st. Och jag läste dem också. Till slut blev jag insläppt på vuxenavdelningen i förtid, eftersom jag läst allt som fanns på barnavdelningen. (jag fick stämpla datumkorten också, till min stora förtjusning!)

Allra bäst gillar jag "riktiga", fysiska böcker, doften av dem och bläddrandet i dem innan jag bestämmer mig för att just den här boken är för mig.

De senaste åren har jag dock börjat läsa även elektroniska böcker - nedladdade på en läsplatta. Det har förstås med mitt Greklandsboende att göra, det blir både svårt och tungt att släpa med sig tillräckligt många böcker för tre månader!

Så jag köper en del e-böcker för nedladdning och jag kan låna 2 e-böcker per vecka från mitt bibliotek även från Grekland. Jättebra komplement! Och väger ingenting ...

Nu har jag fått prova en e-bokstjänst - Nextory - i en månad, utan kostnad, via Buzzador. Nu är mitt uppdrag att berätta om mina intryck:
Oj vad jag har hunnit läsa! Det finns både ljud-böcker och e-böcker, jag har bara provat e-böckerna.

Annars betalar man en summa varje månad för att ha tillgång till hela deras utbud, med allt från faktaböcker till deckare till chic-lit och barnböcker. Utbudet verkar brett och bra ur mitt perspektiv. De hade t ex Lars Keplers nya bok Kaninjägaren som ljudbok strax efter utgivningen!

Nextory-tjänsten finns som en app till surfplatta eller telefon, så med mobilt bredband kan man leta och läsa nya böcker hela tiden. Jag har bara läst böckerna nedladdade via wifi, och det har fungerat jättebra. Tre böcker åt gången kan man ha nedladdade och läsa oavsett uppkoppling.

Det har varit en läsfylld månad, minst sagt :). Särskilt bra eftersom jag legat förkyld en del. Jag kan absolut rekommendera tjänsten - åtminstone några månader om året om man dessutom läser "riktiga" böcker också. Jätteroligt att få prova!

Inga kommentarer: