lördag 27 april 2019

Påsk på Smulan


Nu är det påsk i Grekland igen och jag deltar i en hel del av traditionerna, bara för att det är så vackert att se, och för att jag tycker om att vara en del av gemenskapen.

Under veckan har det putsats och fejats och vitkalkats. Både hus och vägkanterna lyser mera vita än vanligt.
Igår var det långfredag och stackars Jesus hängde på korset hela dagen. Byn är mer stilla än vanligt, trots att befolkningen åtminstone fördubblats de senaste dagarna. Kyrkklockorna ringer då och då under dagen. Ganska tidig kväll beger sig många bybor och ö-gäster till kyrkan för en lång gudstjänst.

Den avslutas med att Kristi bår bärs i procession runt byn. Först kommer några pojkar med olika kyrkliga ting och standar, sedan en präst som sprider rökelse. Kyrkvärdarna och en präst läser/reciterar texter medan de går. Därefter kommer den otroligt vackra båren, buren av 4 män. Den är så vacker! Kvinnorna har klätt den under dagen med blommor. Och till sist följer alla de som varit med i kyrkan. En försiktig uppskattning jag gjorde landade i ca 250 personer! Det är nog fler än vad som bor här.

Längs vägen tänds rökelse och ljus, i hem och på tavernor.

Bilden visar epitafiet i Södra Byns kyrka, fotot lånat av en bekant.
                                          Här bärs epitafiet ut från kyrkan i min by.

När processionen är över skingras man och går hem och bryter fastan med att äta Magritsa, den traditionella påsksoppan.  Det är en kraftig och mustig soppa som består av diverse olika inälvor från lammet som ska grillas på påskdagen och gröna grönsaker - mycket dill. Jag tycker att smaken är som dillkött, fast starkare. Just denna tradition avstår jag gärna om jag inte blir absolut tvungen att delta :).

 Fortsättning följer ...

Inga kommentarer: