onsdag 24 april 2019

Från klarhet till klarhet :)

Detta gäller dock inte vädret! Det fortsätter med det mulna och kyliga humöret - 16 grader och nordanvind idag. Nu sägs det att till helgen, då det är påsk, dååå ska värmen komma. Åtföljd av röd sand från Sahara ...

Nej, klarheterna gäller mera jordnära ting än så. Igår fick jag min nya router - och den fungerar! Jag lyckades också förstå att alla router i Grekland ska bytas ut, pga att ett  teknikbyte ska ske nationellt. Alla hemtelefoner ska tydligen också läggas över på internet, en kanske mindre klok tanke med tanke på att strömmen här är något mindre än den är hemma i Sverige. Så utan ström, utan telefon. Utan fungerande internet, utan telefon. Inte bra.

Men det kan betyda att jag också får en hemtelefon, när allt kopplas ihop. Och det ska sägas (högt!) att utbyggnaden av både el och internet och mobiltelefoni här i Grekland sker med rekordfart!

Klarhet nr 2 är att jag nu vet precis hur jag ska rengöra filterna i luftkonditioneringsapparaten. Jag vet också precis ATT jag ska rengöra filterna i sagda apparat. Det har ingen berättat för mig förrän nu ... Jag kan meddela att det var väldigt mycket damm på de där filterna. Jag bor här på sjätte året nu, så ni förstår.

Klarhet nr 3 (otroligt) innebar att jag fick den läckande slangen från vattenberedaren utbytt på 10 minuter.Sedan jag fick varmvattnet tillbaka så har den läckt varje gång jag använt varmvatten. Nu gör den inte det :)

Klarhet nr 4 (det är ingen hejd på klarheterna) är mitt nya hyreskontrakt. Det fick jag också igår. Till min glädje gäller det en längre tid än vanligt - från 1 april 2019 till 31 december 2020. Jag brukar bara få ett år i taget, men de kanske börjar inse att de inte blir av med mig :).

En liten tröstbild bjuder jag på - nu har jag rensat och rensat bland mina foton i två dagar för att få mera plats i datorn. Men jag vågar ändå inte lägga in fler bilder, så det får bli en av dem jag redan har här.

Det här är Smulan sedd från Stora Grannön, där jag var på inköpsrunda för någon vecka sedan. Tro det eller ej, solen sken faktiskt en hel förmiddag den dagen! Men inte var det varmt, precis ...



Inga kommentarer: