söndag 21 april 2019

Bloggande med förhinder ;)

Jag fick en liten vänlig påstötning igår, från mina Bokbytare. De saknade tydligen något att läsa :). Tur jag har lagt undan några deckare som de kan ha när de kommer till Smulan framåt juni. Då är jag ju inte här - jag är hemma i Sverige och firar studentexamen tillsammans med Unga Damen. Innan dess jobbar jag med EU-valet som röstmottagare.

Så jag har bara 2 veckor kvar här nu! Nu ser det äntligen ut att bli lite bättre väder - de senaste dagarna har det varit betydligt varmare hemma än här - vi har haft 8 grader under natten och 15-16 grader på dagen. Kompletterat med en kall vind, förstås. Och en och annan regnskur.

Men igår eftermiddag satt jag på min köksbalkong och läste, när vinden mojnade en stund var et riktigt behagligt. Idag drack jag kaffe där ute - men jag drack upp snabbt! Men idag är första dagen jag har dörren till sovrummet öppen i alla fall - det räknar jag som ett stort framsteg :). Nästan 20 grader inomhus är rekord för min tid här.

Det ska bli lite varmare nu dag för dag - utom i morgon då det ska regna och åska igen. Men framåt helgen, när vi firar den grekiska påsken, ska vi få uppåt 24 grader. Jag ser fram emot att inte frysa!

Igår förmiddag gick jag en av mina få promenader hittills, till min skotske vän borta i Stora Grannbyn. Jag ville få en pratstund och få höra lite skvaller :) Inget skvaller hade han att meddela, mer än att några av våra bekanta har bytt bostäder, även om de är kvar på Smulan.

När jag kom hittade jag honom på bakgården, huggandes ved inför kvällen! "Alla" eldar brasor på kvällarna, som om det vore vinter.

Mina förhinder för bloggande? Jo. Det var lite bekymmer med mitt internet en vecka. Jag hade inget alls, betyder det. Felmeddelandet jag fick var att räkningen inte blivit betald - något Äldste Hyresvärdsson svor på att han gjort. Däremot hade han också haft problem till och från, det blir så när det är molnigt. Det hade jag aldrig märkt, och solen sken ju nu? Han bara skakade på huvudet och sa att sån't här tar tid ... Han hade ringt internetleverantören, som sa att det berodde på att det var molnigt ;).
Jag fick tillbaka mitt internet till slut, moln eller ej. Och så ska jag få en ny router, oklart varför. Den kanske är snabbare?

Förhinder två uppstod igår kväll och i eftermiddags, när jag skulle ladda in bilder jag tagit med mobiltelefonen. Några gamla bilder kom in, men sedan var det fel på resten av bildfilerna :(. Efter ett par försök läste jag lite noggrannare - min dator är full! Bilderna jag vill ha in får helt enkelt inte plats. Jag kaaan ha ganska många bilder inlagda .... Men jag vill ju ha dem!

Jag har rensat och tömt så mycket jag kunnat idag, men de får inte plats ändå. Jag behöver 300 Mb minne, och jag har 6 Mb :).

Summa summarum: det blir inga bilder från Smulan idag ...

Inga kommentarer: