söndag 30 september 2018

Zorba, medicane


Jag har lärt mig en ny beteckning på väder i helgen - "medicane" En speciell sorts extremstorm som uppstår över varmt havvatten. Medelhavets version av cykloner och tyfoner. Det innebär väldigt mycket väder, kan jag meddela! På en gång!

Vi har haft dåligt väder med mycket blåst ända sedan i onsdags morse. Vänner till mig som såg tisdagsfärjan avgå i tisdags sa att det såg ut som Exodus nere vid kajen - rena folkvandringen med alla som ville in till fastlandet innan vädret blev sämre.

Här på Smulan började det blåsa riktigt ordentligt och regna på fredagsmorgonen. Sedan tog det i mer och mer under dagen, och på kvällen drog det in ett enormt åskväder, som höll på i flera timmar. Ett par timmar senare kom störtregnet. Båtarna har varit inställda det mesta, helt från fredag lunchtid och fortfarande. Turlistan är helt tom idag.

Det var då jag skulle ta mig hem från en taverna i Stora Grannbyn, Engelskans man fyllde år. Jag hade tur och fick bilskjuts hem - men hann få skorna genomsköljda med regnvatten som forsade nerför den branta backen ner mot hamnen.

Redan natten till fredag, förresten, så blåste mitt vindskydd bort från balkongen! Det höll mig vaken i flera timmar medan det slog i vinden, men jag somnade till slut. Och på morgonen var det borta :). Märk väl - detta var innan stormen drog in!

Lördag morgon såg det ut så här nere i byns lilla hamn:
   
(bilden lånad av N, biljettförsäljaren)

Under dagen igår blev det bara värre och värre. Störtregnen avlöste varandra och det blåste ännu mera. Vid 17-tiden bestämde jag mig för att flytta in balkongmöblerna - det var tur det! När jag öppnade ytterdörren stod bordet där, på väg mot trappan :)

Det slutade regna för ca en timme sedan, och solen är på väg att bryta igenom. Det blåser rejält, men "medicanen" har försvunnit.

Nu ska jag ut och titta på byn :)

Inga kommentarer: